• Tineling

    Är det nån som vet vart man kan få tag i sagogryn?

    Hej! Är det nån som vet vart man kan få tag i sagogryn? har letat överallt och hittar dom aldrig.

    Minns när jag var liten gjorde min mamma en god sagosoppa av sagogryn.

    Vore glad om nån vet vilken affär som säljer de och receptet på sagosoppa skulle jag också bli glad om nån vill dela sig med receptet.

    Tack!

  • Svar på tråden Är det nån som vet vart man kan få tag i sagogryn?
  • Proffset

    Hej!
    Vet inte om jag kan ge dig något tips, men jag minns också att min mamma hade sagogryn när vi var små. Dem köpte hon i den lokala ICA-affären (vi bodde på landsbygden).
    Eftersom du frågar har du ju troligtvis redan kollat detta, så jag är rädd för att jag inte kan hjälpa dig...

    Lycka till!!

  • giz

    hmmm här så har både ica och willys det. säg till dom ta hem det annars.

    min mamma gjorde sagogrynssopa på jordgubs saft.....mums vad gott det var

    såg tom i buffe från ica att det fanns recept på sagogryns gröt där i så dom borde ju iaf ta hem det.

  • Tineling

    Tack! jag kan kolla i ICA men var finns dom i vilken avdelning? där bak grejer finns?

  • kaustiksoda

    finns på obs också, om dom har nåpgot sånt i närheten hos dig.
    de brukar stå vid mjölet väl? eller vis muslin.
    jag tror det.
    sagogryns kräm är mums. : )

  • kobra

    på vår affär står de brevid riset, det hör nog till ris

  • Tineling

    Suck! det går ABSOLUT INTE att få tag i sagogryn i Örebro har letat överallt och hittar inget.

  • MayaPiraya

    åååhhhh.... nostalgi! jag vet verkligen inte om det går att köpa längre dock :o(

  • MayaPiraya

    Kollade runt lite, det ska tydligen även kallas pärlgryn, samt finnas på gryn och fling-avdelningen.

  • karisma

    vad är sagogryn? Vad kan man göra för gott av det?

  • AmandaPitkänen

    undrar jag oxå! vad är det? Lät ju mumsigt, men jag har ingen aning om vad det är....

  • Madda

    Har ni inte ICA Maxi där - för den finns här hos oss, knappt en tia kostar det. Köpte den också i ren nostalgi - urgott... Fanns förresten just vid havregrynen och muslin.

  • karisma

    Ingen som vill förklara vad sagogryn är och vad man gör med dessa gryn ?

  • NinaFina

    Sagogryn är små gryn av potatismjöl tror jag det är. De blir iallafall genomskinliga när man kokar dem (vill jag minnas...) Man kokar dem tillsammans med saft eller gör en kräm med torkad frukt. Så himla gott!!! Ni som inte hittar dem i era affärer, be dem ta hem det för det finns!!

  • Leeloo

    Jag kommer ihåg att vi fick sagosoppa på dagis...mmmm va gott det va. Ska kolla på ICA om det finns där..

  • Anna70

    Jag har inte ätit sagogryn, men däremot potatisgryn, som är samma sak. Här hos oss (ICA Nära, liten butik på landet) finns ett finskt märke av sånt, det brukar stå vid andra gryn. Gröt på detta är jättegott!

  • kobra

    ro hit ett recept vet ja, har hemma sagogryn och undrar hur jag ska måtta för bästa resultat.
    sen bjuder jag laget runt

  • Visky

    Hej jag köper mina sagogryn på en Thailandsk butik. Jag kokar dom med kokkos mjölk och honung och lite salt. För att jag har varit så sjuk, ont i magen fick inte behålla någon mat på fem dagar, sedan åkte jag till en butik här i Karlstad våxnäs. Och hon sa koka detta och ät och på bara en dag vart jag frisk. Nu kokar jag detta har i kylskåpet och tar lite kanel.

Svar på tråden Är det nån som vet vart man kan få tag i sagogryn?