• ImseVimsig

Biverkningar av progesteron/Crinone?

Hej!

Jag letade efter biverkningar av progesteronet som jag tar nu när jag ruvar. Jag får apotekets vagitorier "progesteron".

Det fanns inte någon information om det på fass.se men däremot om Crinone:

"Trafikvarning

Vid behandling med Crinone kan, hos vissa patienter, reaktionsförmågan nedsättas. Försiktighet bör därför iakttas när skärpt uppmärksamhet krävs t ex vid bilkörning och vid precisionsbetonat arbete.

Vid tveksamheter ta kontakt med din läkare eller apoteket innan du använder Crinone gel."

Hur är det med progesteronet? Är jag trafikfarlig? Någon som tar Crione? Vad har era läkare sagt?!

ImseVimsig

• Svar på tråden Biverkningar av progesteron/Crinone?
  • Einnej

Det följer inte med någon bipacksedel för Progesteron MIC vagitorier och att det skapar oro och irritation. Anledningen är det till synes märkliga svaret att det inte finns någon.

En bipacksedel måste vara godkänd av Läkemedelsverket och Apoteket har inte resurser eller möjlighet att ha bipacksedlar för alla de läkemedel som dom själva tillverkar. Det finns läkemedel som inget annat läkemedelsföretag tillverkar eftersom det inte är kommersiellt gångbart. Sådana läkemedel kan ofta Apoteket ändå tillverka eftersom det finns ett behov av dem i samhället trots att det inte går att göra en ekonomisk vinst på dem. Apoteket har ett uppdrag av svenska staten att tillverka dessa läkemedel. Men om Apoteket hade samma krav på bipacksedlar och andra produkt-texter som det är för alla andra läkemedel skulle resultatet bli att dom inte skulle kunna sälja till exempel Progesteron MIC vagitorier alls.

Biverkningar Progesteron
    Exempel på biverkningar kan vara:

Viktökning
    Nedstämdhet
    Huvudvärk
    Bröstspänningar
    Illamående
    Oregelbunden blödning
    Smärtsamma menstruationer
    Vätskeansamling i kroppen

Mindre vanliga biverkningar är:

Minskad sexuell lust
    Acne
    Håravfall
    Påverkan på leverfunktionen.

Somliga har en, andra inte...
  • ImseVimsig

Hej Einnej!

Tack för svaret!

Det är ju av största intresse att veta biverkningar, otroligt irriterande. Var hittade du listan med biverkningar? Från andra progesteron-preparat?

tack än en gång!
    ImseVimse

Svar på tråden Biverkningar av progesteron/Crinone?