• Kalina

Hur är det med tunga lyft i början av graviditeten ?

Är i v 8+6 och vi är på gång att flytta. Är lite nojjig över MF så jag undrar nu om jag kan hjälpa till att bära i flytten eller om jag bör undvika det.

• Svar på tråden Hur är det med tunga lyft i början av graviditeten ?
  • Simphony

Jag har hört att man ska undvika tunga lyft i början. Min syster fick mf i tidiga veckor och antagligen berodde det på att hon hjälpt till att bära under deras flytt. Tycker för att vara säker att du ska undvika att bära tungt. Småsaker och sånt kan du ju hjälpa till med. Sen kan det lätt bli stressigt också när man ska flytta och hålla på, så försök att ta det så lugnt som möjligt.

Lycka till

• A L V

Vet inte hur det rekommenderas "generellt", men jag har både flyttat och renoverat om i huset. Har aldrig kännt mig så stark rent fysiskt. Ska tillägga att jag nu är i v. 15 och har inte haft några som helst problem!

• Simphony

Jag tror att det är olika från person till person. En del klarar med än andra. Generellt sätt om man läser på internet, i böcker eller frågar bm så brukar dom säga att man ska undvika tunga lyft i början.

• Kalina

Ok,tar det nog lite lugnt för säkerhetsskull.

• Nova81

Känn efter vad kroppen säger, det sa min bm till mig, så länge det känns ok är det ingen fara. Jobbar inom äldreomsorgen med mkt lyft och jobbade tills jag var i v.36. Sen har vi flyttat o renoverat i somras. Men undvik tunga onödiga lyft och framförallt lyssna på din kropp!

Lycka till!!

• snutti

Min bm sa som Nova81's... lyssna på din kropp, det är du som drabbas mest inte skrutten...

• h04

jag frågade både min BM och folk på akuten om man fick bära... Alla svarade mig att det inte var några som helst problem och att man skulle leva som man gjorde innan.
    men det är nåt man får ta ställning till var och en, trots att alla sa så till mig ville jag inte bära för tungt!

• City

Jag flyttade igår och är i v. 8. Tycker man kan lyfta den vikt man normalt sätt lyfter, dvs inte lyfta soffan eller något sådant!

• Diddy

Hmm så de e inte direkt farligt för barnet som många säger?Jag bär saker ofta tror jag eheheh,,bara mina ytter kläder jacka vantar halsduk väger mer än miiig hheheh..Jag har nog lyft osv,så länge jag kan minnas.har inte kännt någon fara i kroppen,,förutom de att man blir trött o måste lägga sig ner o känna lite lite smärta i ryggen heheh,,men de känns så dumt att änns kille skall göra allt fast de inte vill att man skall bära så tycker man sååå synd om de...

• kalinan

Om man mår bra och fostret är friskt kan du lyfta halvt ihjäl dig utan att det händer ett skvatt - många försökte framkalla missfall på detta sätt förr, men så lätt går det alltså inte! Har man en riskgraviditet är det en annan femma, och har man foglossning bör man definitivt inte syssla med sånt... Men då är det ju för att slippa värk för egen del. Så om man mår bra och känner sig frisk ska det inte vara någon fara.

• Liten blir stor

Du känner själv när kroppen säger ifrån. Det är väldigt bra kroppar vi har.
    När du känner att nej, detta är för tungt då ska du inte bära de.

Svar på tråden Hur är det med tunga lyft i början av graviditeten ?