• imsan

När tänker ni börja med veckopeng?

Precis som frågan lyder, när?
    Hur mkt?
    Vad ska det räcka till?
    Lägg gärna till andra funderingar/regler som ni har när det gäller barn o pengar.

• Svar på tråden När tänker ni börja med veckopeng?
  • A o E

Har faktiskt börjat m veckopeng om 10 kr redan från första födelseveckan... För att det ska bli ett litet sparande.

Sen när sonen blir lite större får han sin peng i handen och får själv välja om han vill handla för den eller lägga den i spargrisen. Vad den ska gå till får vi ta då.

Jag tror dock det är bra om barn redan tidigt lär sig att man inte kan få vad man vill utan att det kostar, dvs. lär sig värdet av pengar. Kanske man kan börja vid 2½-3 års ålder? Spännande se vad andra tycker

• imsan

Jag har en fyraåring o en treåring som jag funderar på om jag ska ge en liten peng varje lördag el nått.
    Sparar gör vi varje månad på egna konton till barnen men denna peng skulle de få köpa lördagsgodis för o kanske spara nån krona osv.
    Kanske är tidigt, jag vet inte.
    Min äldst tjej fick veckopeng nr hon var sju år ungefär började vi. Nu är hon tio år o får 160 kr /månad.
    Det ska räcka till lördags godis, simhallen ett par ggr per månad och ev disko/bio.

Svar på tråden När tänker ni börja med veckopeng?