• smultronbubbla

Egen körkortsbild

Kan man ta eget foto till körkortsbilden?
    Ska byta körkort och innan har jag tagit på Expert. Visserligen har jag blivit nöjd, men det är bara tur.

• Svar på tråden Egen körkortsbild
  • Kajee

Så länge det följer reglerna på att ena örat ska synas etc så är det inga problem. (minns inte exakt hur det se ut tyvärr...)

• MissBlaise

Hmm nu ska bilderna tas framifrån.

• Kajee
    MissBlaise skrev 2006-11-27 02:07:23 följande:
    Hmm nu ska bilderna tas framifrån.
    Jo - och samtidigt så måste man visa upp ett öra,vilket är lite klurigt... Räcka ut tungan
  • MissBlaise

Hmm jaha skumt. Sambon skaffade nyss nytt körkort, de bilderna ser helt annorlunda ut än det som jag tog till mitt pass. Den här bilden han tog är ju helt framifrån, ja du dessa regler

• Kajee

Man får anta att någon har ganska roligt med att hitta på sånt, Du ska ta ett kort snett bakifrån och samtidigt visa halva vänstra armbågen och höger stortå... 

• Kajee

Jaha där ser man - jag får väl gnugga bort mitt... Fundersam

• smultronbubbla

Åh, tack för era svar!

Vore jättegulligt om ni ville kolla i mitt galleri på första kortet och se om det skulle fungera. Fast så enkelt är det väl inte...

• annca

Har för mig att man måste ha en neutral ljus bakgrund, och att kroppen inte får vara vriden heller...

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • smultronbubbla

annca

Aha, tack för svaret!

Kanske finns en sida där det står hur det ska vara? Har försökt leta, men är ju inte bäst på att googla direkt.

Jag blir nästan aldrig bra på kort, så jag har verkligen ingen lust att ta i automat igen

• annca

Hittade detta på www.vv.se/templates/page3____1223.aspx

Fotografi lämnas i ett exemplar, och ska vara välliknande och högst ett år gammalt. Ansiktet på fotografiet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt. (Under hela 2006 godkänns fortfarande fotografier där ansiktet är avbildat snett framifrån så att näsans profil och ett öra syns tydligt.) Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran. Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon. Mörka eller färgade glasögon får inte bäras.* Huvudbonad eller liknande får inte bäras.* Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor. Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet. Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm. Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn. Både svartvita fotografier och färgfotografier är godkända.

På det färdiga kortet kommer dock fotografiet att återges i svart/vitt oavsett om färgfoto lämnats.

• smultronbubbla

Tack så mycket, avd snälla ni är som tog reda på det åt mig!

• annca

Så lite så!

• Deliverance

Om du känner att du inte vill gå till en automat och ta kort,
    så kan du gå till en fotograf som hjälper till med att ta kort till körkort/legitimation och sånt.
    och det är inte så farligt dyrt heller.

• smultronbubbla

Delivarance

Tack för svaret!

Haha, ser ut som jag inte gjort annat än suttit vid denna tråd och väntat, när jag svarar efter tre minuter

Vad kostar det att gå till fotograf ungefär? Är verkligen pank!

• Deliverance

Jadu.
    det kostar inte så mycket.
    Ring och fråga dom fotografer som finns i din kommun.
    kanske kostar ca100:-
    Är nog olika från fotograf till fotograf.

Svar på tråden Egen körkortsbild