fler med barn som har hypospadi?
känner mig lite ensam,lillen är snart 3 månader och vi ska till göteborg innan januari slut för konsultation,därefter operation.Har aldrig hört talas om hypospadi innan vår son föddes.
känner mig lite ensam,lillen är snart 3 månader och vi ska till göteborg innan januari slut för konsultation,därefter operation.Har aldrig hört talas om hypospadi innan vår son föddes.
Får man undra lite vad hypospadi är för något?
Min systerson hade det och han opererades i Uppsala. Allt gick bra och jag tror inte han har några men nu. Han är 9år.
Lycka till!
urinröret är lite kort och mynnar ut på undersidan av snoppen,men ska åtgärdas med operation.Jag brukar beskriva det så att han kissar inte rätt upp som en fontän utan rätt fram på min mage när vi byter blöja...*ler*
Hittade detta på nätet:
Detta är en missbildning i den manliga urethran, som istället för att öppna sig på toppen av glans öppnar sig längre bak på penis. Ofta är penis krum beroende på stram bindväv på penis undersida (chordee) och preputiet är ofullständigt slutet. Vid de lindrigaste formerna befinner sig öppningen längre ner än normalt på glans, ofta finns den i sulcus coronarius på gränsen mellan glans och resten av penis, i 10-20% längre bak på penis, vid scrotum eller på perineum. De allvarligaste formerna ingår ofta i intersex-tillstånd.
Hypospadi medför ibland svårighet vid miktionen på grund av en stenos i urethramynningen. Annars är problemet, förutom det rent kosmetiska, att den krumma penis ger svårigheter vid samlag. Operation sker vid mera uttalade fall i unga år och kan göras med olika metodik men i regel med gott resultat. Hypospadi är ofta förenat med icke nedvandrad testikel och ibland med kluvet scrotum. Andra missbildningar förekommer ej sällan.
Frekvensen av hypospadi beror på hur avgränsningen till de lättaste formerna görs. Tillståndet registreras vid födseln hos c:a 1/250 pojkar och är alltså relativt vanligt.
Viss ärftlighet föreligger för hypospadi, ofta förenat med icke nedvandrad testikel. Tillstånden är ibland kombinerade med avvikelser i testis, som kan leda till fertilitetsrubbningar. En ökad frekvens hypospadi har därför iakttagits hos barn födda efter ICSI, d.v.s. provrörsbefruktningar där en enstaka spermie förs in i ägget vid befruktningen, en metod som hittills främst använts vid manlig infertilitet.
Hypospadi uppstår genom att uretraslutningen vid penisbildningen blir ofullständig (vecka 8-16 efter sista mens). Normalt drivs denna av androgener producerade av den fetala testikeln. Antiandrogena substanser kan därför ge hypospadi. Man har mycket diskuterat om annan hormonpåverkan kan öka risken för hypospadi. En utbredd uppfattning är att användningen av gestagena hormoner under graviditet kan öka risken för hypospadi - troligen är så ej fallet. Man har sett en ökning av frekvensen av hypospadi i många länder i världen inklusive Sverige (i början av 70-talet), vilket ibland satts i samband med en ökad förekomst av östrogent aktiva substanser i miljön. Sambandet är otroligt. Vissa läkemedel kan öka risken för hypospadi ganska mycket: mest känt är valproinsyra. Samband med annan läkemedelskonsumtion är ännu oklar
Har en son som har haft hypospadi.
Han blev opererad för det i GBG.
Det har blivit jättebra efter op..
ELR:hur lång tid tog den operationen?,hur gammal var din pojke?Hur var eftervården,fick ni stanna på sjukhus nå´n dag eller?Jag är frågvis..du behöver inte svara om du inte vill!
Skönt att det går att operera i alla fall. Sonen min kissar där han ska, men likväl kommer det på min mage ibland. Barn bara måste kissa på sina mammor ibland...
Lycka till med operationen Aurora
tack!
Tyvärr blev min son inte opererad förrän i tonåren. Men vi var på Östra på kontroll flera gånger. Kommer inte riktigt ihåg hur låg tid op tog. Men han låg kvar en vecka på sjukhuset. Men fick komma hem över helgen på permiss. Då fick jag byta kisspåse på honom hemma.
Det var sju år sedan han opererades...
Min son opererades på universitetssjukhuset i linköping strax innan hans 1års dag.
Nu är han 3 och av op syns ingenting annat än ett litet ärr på magen.
Jag har oxå en son som op för hypospadi han op vid 8mån ålder. Han fick lite komplikationer efter op så vi fick stanna på Astrid L barnsjukhus i ca 2 veckor. För vår son krävdes 2 op då han hade oturen att en del stygn gick upp. Ju kraftigare hyp. desto tidigare op man. Har du frågor så fråga gärna mig som nu är något av en expert i området...
Jag har oxå en pojke med hypospadi! Han är nu 7 cveckor och vi har varit på Lunds lasarett och fått reda på att det antagligen blir op först när han är i 3-års åldern. Hans urinrör mynnar precis ovanför pungen.
Läkarna misstänkte hypospadi på Viggo i början men när han blev lite större och lättare att undersöka så såg dom att det bara var kluven förhud. Urinröret mynnade på rätt plats men vi var bra oroliga ett tag.
Min Loke har hypospadi. Vi vet inget om operation ännu. Han kissar när han krystar. Loke har inga påtagliga problem tror jag .