• medow

oj min dator låter som en gräsklippare.........

Vad kan det vara för fel eller håller den på att lägga ner ....shit jag har ej råd med en ny och får panik av tanken på att vara utan ..

Vad kan det vara för fel den låter som en gräsklippare på avstånd hjälp .......

• Svar på tråden oj min dator låter som en gräsklippare.........
  • giftgrodan

det KAN ju var hårddisken som är trasig, men det kan annars vara en fläkt som håller på att gå sönder. I så fall kan du förhoppningsvis bara köpa en ny fläkt och sätta in, inte så dyrt.

• medow

tack då får jag hoppas på fläkten då ,,, en dum fråga men hur kan jag ta reda på villket det är nu innan den brakar .....

• Snuttarna

du kan tillfälligt stanna fläkten och blir det tyst så är det fläkten
    öppna datorlådan och hitta åt fläkten, dra ur den kontakten

• Snuttarna

alltså det finns en annan fläkt som inte sitter på moderkortet, det är den jag menar. och naturligtvis ska ingen fläkt stå stilla mer än några sekunder.

• Isfjord

Lite olika beroende på konstruktion, men ofta kan kan stoppa fläkten genom att trycka fingret mot navet (dvs mitten på fläkten där det oftast är platt). Motorerna brukar inte vara så starka. Titta på fläktarna när datorn är avstängd hur de ser ut och var du kan trycka med fingret utan att träffas av fläktbladen. Annars får du dra ut strömmkontakten för fläkten. Ny fläkt kostar 100-300kr
    Om det är hårddisken som låter känner du det om du lägger ingret emot när datorn är igång. Om den vibrerar kraftigt är det troligen lagrena som är slut. 40Gb ca 400-500kr >80Gb från ca 550kr. Kräver ominstallation av allting.

Något som är mycket bra vid felsökning av ojud på bil, dator mm är stetoskop.

Var mycket försiktig så att du inte kortsluter något, kör in fingrar i roterande fläktblad, fastnar med håret i fläktar. Tag i lådans metallchassie innen du rör något annat i datorn, då avleder du statisk electrisitet där i stället för i de känsliga kretskorten.

Har du CD-brännare bör du säkerhetskopiera allting snarast, vilket man i varje fall bör göra regelbundet. Annars kanske någon kompis kan komma förbi och hjälpa dig.

• Dagge

Jag sätter en spänn på att det är en fläkt.
    Rangordning:
    Grafikkortet (byt fläkten själv = billigast)
    Chipset (sitter på moderkortet) (byt fläkten själv = billigast)
    Processorn (byt fläkten själv = billigast)
    Nätaggregatet (byt fläkten själv = dyrt & krångligt! Köp ett nytt nätagg.)

Men det beror ju på hur gammal burken är oxå.

Är det hårddisken så krånglar "allt". Svårt att boota datorn, den hänger sig i tid och otid etc.

Enkelt fläkttest är att göra som Isfjord skriver, eller att manuellt snurra på resp. fläkt (OBS! När datorn av avslagen), om fläkten stannar bomstopp så är det lagren i fläkten som gett sig. Stannar däremot fläkten efter ett antal varv med en liten gungande rörelse är fläkten OK.

Processorn brukar klara upp till 2 min utan kylning innan den börjar att smälta (OBS! Starkt generaliserat, allt hänger på belastning och hur gammal/ny datorn är, men åtminstone 1 minut klarar processorn utan kylning).

Lycka till!

• Isfjord

Viktigt att tänka på vid ALL felsökning är att göra en sak i taget. Om det sedan är i bilen, datorn, stereon, kylskåpet eller annat saknar betydelse. Testar du allt på en gång vet du inte vad som egentligen orsakade felet.

Svar på tråden oj min dator låter som en gräsklippare.........