• wilo1

ingen tomte hos pappa

I år ska mina barn vara hos pappa, min 6 åring tycker att det ska bli tråkigt eftersom de inte ska ha någon jultomte. Själv älskar jag julen och kan inte tänka mig att inte ha tomte. Jag ifrågasätter detta och deras pappa tycker att jag inte har med det att göra. Har jag inte det? Är det inte viktigast hur barnen känner? Jag vet inte, men blir mycket ledsen för barnens skull... Några tankar kring detta?

• Svar på tråden ingen tomte hos pappa
  • Birgitta2

Nej, du har faktiskt inte med att göra huruvida det kommer vara en tomte hos pappan. När barnen är hos pappa så är det han som har hand om barnen. Precis som han inte kan lägga sig i vad som händer hos dig när du har barnen. Trist att inte barnen får ha tomte, men det är ju pappans sak att se hur rutinerna kring julen funkar när de är hos honom. Tyvärr är det bara för dig att acceptera. Precis som han får acceptera hur du sköter rutinerna kring barnen när de är hos dig.

• abnocto

Firar ni inte jul innan eller efter då du kan ha din tomte då?
    Så gör vi, har varsina dagar vid jul så hos oss blir det tomte oavsett vilken dag jag "får".
    Annars håller jag faktiskt med Birgitta2. Om han inte tycker om tomte, skulle du acceptera att ta bort den hos dig då? Lessen att jag inte kan ge dig medhåll.

• Mirakel händer

Det är så att jag också får acceptera att sonen inte får något tomte besök när han firar med sin pappa varannan jul.
    Men vi gör så gott vi kan. Den julen vi har honom kommer alltid tomten.

Visst nu är min son 11 år, men inte utvecklingsmässigt för där är han som en 6 åring.

• kramelikram

Håller med Birgitta, men det finns inget som hindrar dig från att ha en tomte innan eller efter jul när barnen kommit tillbaks till dig!
    Så gör vi. Om inte dottern är här julaftonskvällen har vi tomte och paketutdelning innan eller efter julafton istället. Funkar kanon!

• wilo1

hej igen. Tack för era åsikter. Som svar på om jag skulle ta bort tomten i fall han föreslog det säger jag självklart nej. Däremot, om han kom med förslag på hur jag kunde glädja dem så skulle jag prova det på en gång! I mina ögon handlar det om barnens bästa, i alla sammanhang. Tomte må vara en liten del i ett barns uppväxt, men varför inte anstränga sig lite för deras skull?

• abnocto

Men han kanske gör något annat som han tycker är roligt och som barnen tycker om (som du inte känner till). Barn får ju uppleva olika tradioner och upplevelser när man bor isär. Vissa bra andra kanske sämre....

• arandjelina

Varför har du så svårt att acceptera att det inte blir någon tomte hos pappa.
    Ni kan ju ha ett litet firande med tomte innan han åker till sin far.
    Man kan glädja barnen med andra saker.
    Jag personligen tycker att det är pappans ansvar när barnen är där.
    Om han inte har någon tomte till jul så innebär inte det att han inte bryr sig.
    Jag får en känsla av att det är andra saker det handlar om när du säger varför inte anstränga sig mer för barnens skull, eller ?

• biomedbonus

Du får väl ha jul hemma hos dig dagen innan eller efter då ni har tomte de åren han är hos sin far. här firar vi alltid 2 jular varanat år . Skitskul och jättemysigt

• biomedbonus
    biomedbonus skrev 2006-11-27 20:23:18 följande:
    Skitskul och jättemysigt
    ´haha stava  kan jag oxå
  • NovaFilippa

Jag kan faktiskt förså hur du känner. Självklart vill man att sina barn ska få delta i de svenska jultraditionerna...O det innefattas även av jultomten. Det är ju en av höjdpunkterna med julen. Har väl alla barn tyckt?!
    Tror din 6åring fortfarande på tomten?
    Skulle du inte kunne tala med pappan om hur du känner? Har ni den kontakten?

Svar på tråden ingen tomte hos pappa