• SandvikenMamma

Statistik på de som förblir nykter

Vet ni vart jag ska söka för att få fram statistik på de som behåller sin nykterhet efter behandling?

• Svar på tråden Statistik på de som förblir nykter
  • misslobaloba

Hej du.

Jag tror inte att det går att få tag i, det finns ju så mkt man måste ta in för att få en sann statistik. Vilka behandlingshem ska samarbeta för att få fram statistiken, alla för att få den rätt men det är ju tusen andra saker också. Efter hur många år ska man kolla? man vet ju inte om det var den beh eller den innan som tog eller att vederbörande går på möten osv.

Jag vet att vissa tolvstegs ställen säger att ca 30% men det går inte att mäta. Och det är lägre % på andra ställen.

• SandvikenMamma

Jo, på det behandlingshem jag var på säger man att 1/3 blir nykter efter första behandlingen, 1/3 efter 2-10 behandlingen och 1/3 dör i sjukdomen.

Det betyder ju att det borde finnas något ställe man kan kolla statistiken på? Ingen annan som vet?

• misslobaloba

MMM men alltså det var ju på ett beh hem jag tror inte det finns ngn statistik överlag. Får man fråga vart du varit?

• SandvikenMamma

Jasså... Hm, det var synd.

Jag var på Linneagården utanför Hudik

• solalven

läser missbrukarvård och vet att det finns ganska lite statistik på det. FInns gjorda studier men långt ifrån alla institutioner för statistik eftersom det är ganska svårt och resurskrävande att mäta nykterhet/drogfrihet. Men det finns forskare som säger att det är få som lyckas efter en behandling, betydligt fler som lyckas efter ett eller flera återfall med efterföljande hjälp och några få som aldrig lyckas samt de som spontanläker efter en viss tid utan behandling.

• SandvikenMamma

Okej...
    Jag håller på med ett skolarbete och tänkte försöka få in lite statistik där, men då får jag förklara att det inte finns istället då

• Sfinxen

En bekant som jobbar med missbrukare sa till mig att det bara är ca 3-5% som efter en behandling klarar ett helnyktert/drogfritt år.

Jag gav mig faan på att jag skulle tillhöra dom procenten och tog 1år i dec????

Vill verkligen inte tillbaka till det gamla livet!!

• Anonym (Googla)

Googla på google scholar eller någon annan vetenskaplig sökbas sida där man kan få tag i vetenskapliga artiklar och statistik.

• Carnitas
    Sfinxen skrev 2015-01-17 18:50:34 följande:
    En bekant som jobbar med missbrukare sa till mig att det bara är ca 3-5% som efter en behandling klarar ett helnyktert/drogfritt år.
    Jag gav mig faan på att jag skulle tillhöra dom procenten och tog 1år i dec????
    Vill verkligen inte tillbaka till det gamla livet!!

Kan din bekant prata om de som hamnar under tvångsvård?

Sker vården under frivillig basis, så borde siffran vara dramatiskt mycket högre.

Svar på tråden Statistik på de som förblir nykter