• Tussilagoflickan

Trasig tand

Måste fråga. En bit (ett par mm i diameter) lossnade från min visdomstand för ca en månad sedan. Visdomstanden är lite dålig, och jag skulle till tandläkaren för att åtgärda den (laga eller dra ut) innan denna bit lossnade. Men så tvingades jag boka av tiden pga förkylning. Och jag vill ha en tid hos min snälla tandläkare, har rädlsa för tandläkare och har hittat en som jag litar på.

Men nu så var nästa tid som var ledig hos honom den 2/1. Alltså över en månad dit.

Är det dumt att vänta så länge? Kan det hända något allvarligt?

Biten som lossnade sträcker sig från tandytan till tandköttet och det är en hörnbit av visdomstanden i nedre käken. Jag har ingen tandvärk alls där omkring. Inga ilningar. Borstar tänderna 2-3 gånger per dag samt använder fluorsköljning en gång om dagen.

Är just nu superförkyld och vågar inte gå till tandläkaren då jag är rädd för infektionsrisken. Men en månad tills jag kan åtgärda tanden är det för lång tid?

Finns det någon kunnig här?

• Svar på tråden Trasig tand
  • Tyche

Jag är inte kunnig men skulle oroa mig för att tanden skulle bli inflammerad. Även om du drar ut tanden så gör en inflammation ASONT!

Jag tycker att du ska gå och dra ut tanden snarast möjligt!

Mama Didn't Raise No Fool
  • Zaria

Gör det inte ont ska det inte vara nån fara, drog ut två visdomaständer för ett par månader sedan, och de var GENOMRUTTNA, innan de började göra ont.

Till mig sa de att jag skulle använda hexident att skölja med under väntetiden för att få bort bakterier från tanden och unvika infektion, för är tanden tillräckligt infekterad försvårar det att dra ut den.

• Tussilagoflickan

Är rädd för att tanden ska bli inflammerad, men samtidigt känner jag ju att jag helst vill till "min" tandläkare då jag känner förtroende för honom.

Jobbigt

• Tussilagoflickan

Äsch, nu på morgonen lossnade ytterliggare en liten bit. Jäkla tand Sitter tokigt till och kan inte ringa tandläkaren, men har skickat dem ett mejl...hoppas de svarar.

Tanden håller på att rasa ihop

Svar på tråden Trasig tand