• Rix

Tåg-tårta, nån som gjort, tips och idéer önskas

Tänkte göra en tågtårta när dottern fyller 1 år. Vi blir 43 personer så vad jag undrar är hur mycket går åt? Vi bjuder på julbord före tårtan. Har någon nån bild eller förslag på innehåll och dekorationer.

• Svar på tråden Tåg-tårta, nån som gjort, tips och idéer önskas
  • memlan

Har ingen bild, men gjorde en för några år se'n...
    Gjorde bottnar i "brödformar" (rektangulära) hade vanlig gräddtårta på vissa vagnar och choklad/mocca tårta på några. Till hjul hade vi singoallakex(ballerina e snyggare men jag är nötallergiker). Se'n är det bara att knepa och knåpa, gör fönster och dyligt i kristyr el. med "tårtdekorgele".
    Har ingen aning om hur mycket som går åt, jag gör alltid för mycket

Hoppas att det blir ett skojsigt kalas!

• Rix

Ballerina till hjul var kanon.
    Tack för tipsen, meeeer...

• Lisa79

Jag gjorde oxå en tågtårta när sonen fyllde 1 år. ett lok och 2 vagnar.
    Jag gjorde bottnarna i långpanna och skar ut bitarna jag ville ha.
    Jag formade loket så att de blev en "hytt" för konduktören och vagnarna blev bara rektangulära..

Jag använde en lakritspipa till skorsten eller vad säger man.. Som på gamla ånglok du vet ..

Som hjul använde jag såna där runda lakritssnurror, men ballerina va ju smart oxå ! Jag använde lakritsremmar mellan hjulen för att de skulle se ut som dom där stängerna som gör så att hjulen snurrar och använde även lakritsremmarna till fönster och dörrar. Sen klädde jag vagnarna med massor av godis..

• Justitia

Detta är min tågtårta som jag gjorde för en månad sen. Citronsockerkaka som är i tre lager med hallonsylt och vaniljkräm emellan och sen är det grädde över. Dekorationen ser ni ju själva vad den består av! Himla kul och lätt att göra!

www.familjeliv.se/krypin/justitia/galleri.php

• Rix

Tack för jättebra tips, i morgon ska jag ut och hoppa ingredienserna till tårtan.

Justitia: hur många räckte eran tårta till?

Lisa 79: Hur många räckte eran tårta till?

• Justitia

Den räckte till 10 stycken varav 2 barn. Så många var vi på kalaset men det blev nästan 1 vagn över så om du gör typ 8 vagnar istället så räcker tårtan nog lätt till ca 40 personer. Den är ju lätt att göra och billig så det är bättre att göra för många.
    Den blir väldigt mäktig. Mina vagnar var ganska långa, jag gjorde dem i avlånga sockerkaksformar och skar av en bit i varje ända så att de skulle passa brickorna perfekt och få fin form.

Svar på tråden Tåg-tårta, nån som gjort, tips och idéer önskas