• Adamama

Vilken bank/låneinstitut ger bäst ränta/villkor?

Hej!

Vi har precis vunnit budgivning, besiktat, betalat handpenning och skrivit kontrakt på ett hus i Göteborg. Spännande! Tillträdet är 12 januari så nu är vi i full gång med att jaga bra lånevillkor. Hoppas att någon här har bra tips att dela med sig av.

Vi behöver låna cirka 1,9 milj. Av dem är cirka 50 000 topplån, men kommer sannolikt försvinna efter sommaren (då vi ska dränera och lägga nytt tak och därmed omvärdera huset).

Vi hade tänkt 1/3 rörligt, 1/3 3 år och 1/3 5 år. Vad tror ni om det?

Vi vill gärna ha låneskydd - d v s att banken löser in halva lånet om en av oss skulle dö. På Handelsbanken verkar detta ingå, men på Swedbank var det en kostnad på cirka 150 kr i månaden per person. 300 kr i månaden blir rätt mycket på ett år, vet inte hur många procentenheter det motsvarar egentligen.

Hittills har vi fått bäst ränta av Swedbank, men vi låter även andra banker var med och deala. Vilka har ni fått bäst ränta av?

Lånet skrivs ju först i mitten av januari. Skulle ni ha räntesäkrat nu?

Ni kanske tycker att vi borde fråga banken detta och det har vi självklart gjort. Men jag tycker det är svårt att få något vettigt svar. De har hittills varit så vaga och mer sagt att det är helt upp till oss. Mend et är ju det som är problemet! Jag vill inte fatta het egna beslut när det rör så mycket pengar!!

Hursomhelst, senaste budet från Swedbank är 3,47 för rörligt 2 mån, 4,10 för 3-år och 4,23 för 5 år. Vad tror ni om det? Hur nära botten börjar vi komma?

Vad kan man förhandla in för extra saker och villkor?

Postar detta i både Ekonomi och i Hem och hushåll, så får vi se var ni pengakloka husköpare hänger mest.

Tack för alla tips och funderingar!

• Svar på tråden Vilken bank/låneinstitut ger bäst ränta/villkor?
  • lillith

Tänk på att med handelsbanken ingår det MEN då får ni inte ha några andra lån - och det är de väldigt noga med. DVS inget ICA kort med kredit - inget bensinkort - ni får inte ta något med avbetalning - inget billån. Minsta lilla lån - och så gäller det inte.

För oss blev det SPAB, vi tyckte de hade bäst villkor för oss - men man får ju prova runt.

• lillith

Vi har delat det på 1/3 rörligt, 1/3 1 år, 1/3 3 år. Har inte heller fått så mycket vettigt av banken - alla tycker olika, men alla banker har sagt till oss att de INTE rekomenderar att binda längre än 3 år. De flesta vi känner har hela räntan rörlig. Jag tror man blir lite vågligare efter ett tag. Man får känna sig för.

• lillith

SPAB har inga topplån förresten.

• Adamama

Vad betyder vågligare? Modigare eller?

Vi tänkte mest binda för att vara säkra på att vi inte får högre kostnader än så här under småbarnsåren. Det blir ju som en slags försäkring... Men det kanske blir en väldigt dyr försäking.

Menar du att låneskyddet på Handelsbanken inte gäller alls om man har andra lån? Vi har ju CSN och det sa hon på banken inget om...

• Borta bra men hemma bäst

Handelsbankens låneskydd gäller även om man har CSN-lån, man ska då säga till om det så får man fylla i en till blankett. Det fick vi göra.

• Adamama

Men är jag lite dum eller? Förstår inte logiken...

Borde det inte vara å att man inte får låneskydd om man är fallskärmshoppare, äter asbest eller aldrig går? Alltså om man lever så att det finns ökad risk för att man dör och låneskyddet faller ut? Vad spelar mina CSN-lån för roll?

• Midnattsolen

Vi köpte hus för ett år sen och jag band lånen på 5, 5 och 8 år! Jag vet att bankerna inte vill att man ska göra det men jag resonerade som du att vi ska ha "råd att bo i huset under småbarnsåren".(Har dessutom jobbat en del med dessa frågor så jag ansåg att jag vågade lita på mig själv i detta)
    Förra året då jag band lånen var ju räntorna rekordlåga visserligen men fortfarande är dom låga så om ni inte har stora marginaler i övrigt så råder jag till att binda allt ni bara kan. Vi valde dessutom att ta amorterningsfritt första 2 åren för att verkligen känna att vi inte "förköpt" oss. Vi lånade pengarna på Nordea.
    Lycka till!

• Borta bra men hemma bäst

Adamama- antar att problemet med csn-lånen är att de inte ligger i Handelsbanken och villkoret med låneskyddet är att ALLA lån ska göra det för att gälla. Därav den extra blanketten där banken på något sätt godkände att man hade ett lån utanför banken.

• Alise

lillith: Menar du lån hos andra banker eller? För vi har då både andra lån, kreditkort å bensinkort å vi har ändå Handelsbankens låneskydd.

Midnattsolen: Låter konstigt att inte banken ville att ni skulle binda på så lång tid. För ju längre man binder, desto högre ränta = mer pengar till banken.

• Adamama

Tack för synpunkter.

Lillith - OK. Det sa de inget om när vi var där. Men för all del kan jag tänka mig att låta dem ta över mitt CSN-lån också till en bättre ränta. Men min hjärna kanske inte gäller som säkerhet. .-)

• Eldna

Vi ska ta ett mycket mindre lån än er så vi har valt att lägga ½ lånet på rörligt och ½ lånet på 3 år. Vi har räntesäkrat våra lån som ska genomföras 1 februari.
    Vi har valt Handelsbanken och det här är räntorna vi blivit erbjudna;

SEB rörlig 3mån 3,20
    SEB 3år 4,30
    SEB topplån 4,15

Swedbank rörlig 3mån 3,20
    Swedbank 3år 4,15
    Swedbank topplån 3,95

Handelsbanken rörlig 3mån 3,28
    Handelsbanken 3år 4,15
    Handelsbanken topplån 3,95

Anledningen till att vi valde Handelsbanken fastän de ligger liiite högre i rörliga räntan är att de gav oss bättre erbjudanden för andra bankaffärer.
    Handelsbanken erbjuder gratis låneskydd.
    Vi har föhandlat in en kreditbuffert till bra ränta (som vi hoppas slippa använda men det känns bra att ha den iaf).
    Sen måste jag säga att bankmännens bemötande har spelat in i vårat val också. Vi hade med Nordea från början, men han var så fruktansvärt oförskämd att jag ringde och tackade för oss.

• Petra H

Hur gör ni när ni "förhandlar"? Får ni olika ränteförslag från olika banker och sedan "spelar ut dem" mot varandra eller hur går ni tillväga? Vi ska till Länsförsäkringar Bank imorgon. De har sagt 4.44 på topplån, 4.2 för 3 år och 4.38 på 5 år. Men det verkar som att man kan pruta ner det en del. Vår husaffär har gått välditg fort så vi har inte hunnit höra oss för hos så många banker. Swedbank kunde ge 4.20 på topplånet och verkar vilja lägga sig lite under Länsförsäkringar. Men vi har inte förhandlat med Länsförsäkringar riktigt ännu kan man säga. Hur djärv vågar man vara och vad ska vi ha som "målräntor" tycker ni?

• Adamama

Ja, alltså vi har spelat ut dem mot varandra.

fått ett ränteerbjudande eller offert eller vad de nu kallar det. Sedan har vi skickat/mailat/ringt till Swedbank och sagt: "Hej hej, detta erbjudande har vi fått från Handelsbanken, Vill ni titta på det och se vad ni kan ge oss för erbjudande?" - typ.

Sedan har vi väntat någon dag och sedan fått ett förslag från Swedbank. Ett med bättre villkor. Då har vi sagt: "Tack tack. Detta erbjudande vill vi gärna visa Handelsbanken. Om de kan erbjuda oss ett bättre erbjudande är ni intresserade av att ta del av det?" Då har de sagt: "Ja det vill vi".

Sedan har vi skickat deras erbjudande till Handelsbanken. Sagt: Titta på detta som vi fått från Swedbank. Vad tänker ni om det?" Sedan har vi fått ett nytt bud från dem, sagt att vi vil visa vår andra bank och undrat om de är intresserade av att ta del av ev nytt bud och så vidare.

Vi är inne p tredje omgången nu. Snart tröttnar de väl på oss. Men nu tänkte vi bjuda in en tredje part.

I ert fall skule jag skriva ner de räntor ni har fått från Swedbank och ta med er till Länsförsäkringar. Säga att detta har vi redan fått, tror ni att ni kan erbjuda något bättre? Vänta tills ni får ett nytt erbjudande från LF och visa det för Swedbank och se vad de kan göra. Även om ni har bråttom borde ni ju hinna med några vändor.

Jag har ingen aning om vad man kan förvänta sig som slutränta. Jag tror att vi kommit ganska nära. En liten mindre bank tittade på vårt senaste erbjudande och var inte intressserad av att vara med och erbjuda bättre villkor, så det innebär nog att vi börjar närma oss. Om flera banker är intresserade är det nog fortfarande lönsamhet i det för deras del, vilket innebär att man bör pruta ett tag till. Vi har tänkt hålla på tills det bara är en bank kvar, som börjar surna till. Då har vi nått vår botten tror vi.

Lycka till.

• meya

Swedbank lägger sig alltid 0,01% under de andra bankernas räntor sa vår kontaktperson. Så de har alltid lägst ränta, men sen är det ju andra saker som spelar in. Tex låneskyddet och kanske andra bankärenden man har där.

• Eldna

Ja, vi spelade ut dem mot varandra ungefär så som Adamama beskrivere. Dom är väldigt tillmötesgående när man kommer med bud från annan bank... Vi gick inte så många vändor mellan bankerna utan tyckte att vi fick så bra bemötande och andra erbjudande av Handelsbanken att det "dög"... Kanske skulle legat på lite till.. Men bankerna började ge små pikar om att nu har vi gått rätt lågt att det är svårt pressa några större procentenheter nu.. Och det märkte vi när dom bara sänkte sig med 0,01 procenenheter åt gången från att ha gått ner 0,5 procentenheter från början...

• Petra H

Vi ska ju låna till handpenningen idag, så man kanske kan prata om räntan man fått där och sedan ta resten senare när det bärjar närma sig eller hur gör man? Vi ska inte flytta förrän i slutet av februari.

• Eldna

Vi gjorde upp om hela lånet från början. Så när vi skrev på för handpenningen så räntesäkrade vi för bottenlånet. Detta gjorde vi i början på november och skriver på köpebrevet den 1 feb.

Svar på tråden Vilken bank/låneinstitut ger bäst ränta/villkor?