• Inki

Ligga och amma

Jag undrar om någon enkelt kan förklara hur man ligger och ammar. Jag försökte för första gången igår natt, det gick bra och han fick bra tag, men näsan var rakt in i bröstet så jag fick hålla undan lite för att han skulle få luft. Hur ska bebisen vara placerad? Det känns väldigt mycket lättare, skönt att slippa gå upp och sätta sig vid nattliga amnings-stunder.

• Svar på tråden Ligga och amma
  • MamsenJ

prövat att dra honom nedåt lite? då borde huvudet "lutas" lite bakåt och näsan blir fri.

• JennL

Jag har Elvira ganska långt ner när vi ligg ammar, huvudet nästan nedanför brösten.. fast det kanske beror på hur stoa bröst man har .. å mina e stooora ..hahhaha

Mamma till prinsessan Elvira 3 månader
  • Inki

MamsenJ: Det ska jag prova. Jag blev så glad när det fungerade att ligga och amma (har haft lite svårigheter med amningen sedan start) så jag ville knappt röra mig när det fungerade att ligga ;) Tack för tips!

• MamsenJ

jamen, det är ju så skönt att bara kunna slänga fram tutten och slippa dra sig upp. det blir bara liggamma för oss nu för jag får inte plats med dottern i knät längre

• Lilla K

Försök dra barnets nedre del av kroppen närmare dig, så att ni inte ligger helt parallellt. Se till att du ligger bra och avslappnat, och justera sen barnet. Ligg INTE och skjut fram bröstet eller svanka i ryggen - det slutar bara med ryggont!

Jag brukar lägga mitt undre ben rakt och mitt övre böjt (som framstupa sidoläge?), så att jag inte ska falla framåt om (när) jag somnar. Och för att inte ligga och spänna mig för att inte falla bakåt brukar jag knöla in täcket lite bakom ryggen, som lite stöd.

Träna på dagtid när du inte är trött, så får du snart till det!

• TorpSara

Jag har trassel med den liggande amningen, bla för att vi somnar båda två... Men mest för att jag tycker att det är svårt att se hur dant tag han får och att han sparkar sig uppåt hela tiden... (Vi har rätt mycket besvär med att gapa stort...) Nån som har ett juste tips? Det är ju extremt gosigt!

• Lilla K

TorpSara: hur gammal är han?

• Rubia

Har aldrig lyckats ligga och amma och nu är jag ändå inne på tredje barnet... Det är ett mysterium hur man gör!!!

• Muumin

För att hans näsa inte ska ligga i mitt bröst flyttar jag hans underkropp in mot min och sen flyttar jag mig lite bort från honom så att bröstet blir lite utdraget, men bara lite. Då får han luft. Lägger också en kudde eller lite täcke bakom ryggen så jag kan slappna av. Ligger alltså på sidan, men lutar lite lite mot att ligga på rygg...

• MamsenJ

jag har haft jättelätt för att ligga och amma. prövade redan på bb och det var inga problem ända från början. kanske beror på att mina tuttar är så hängiga . nu när jag ammat lite kan jag i princip ligga på rygg och amma trots att hon ligger som vanligt vid sidan om mig

• Borealis

Hoppas du får till det!
    Det var så många goda råd här, att jag inte skriver något. Jag tröstar dig bara med att jag också hade problem med att ligga och amma i början. Det var först efter ca två månader som vi fick till det, och det är verkligen guld när det funkar! Så kämpa på!

• lilla trollets mamma

Jag kunde inte ligga ner och amma i början och det krånglade en del.. När jag la mig närmare sonen, lade honom lite längre ner än förut o hade stöd bakom hans rygg gick det bättre.
    Nu är det tvärtom, jag kan inte sitta o amma längre, det är nästan värre hehe...

• Lilla K

Borealis: samma här, trots att jag ammat liggande länge med barn nr 1, så tog det ca 3 månader även med nr 2 innan vi kunde ligga och amma!

• Anne69

I det stora hela låter det ju som om du har fått till det. Men pröva med att ha mer "mage mot mage" även när ni ligger o ammar. O du behöver inte oroa dig för att barnet har näsan mot bröstet, det får luft ändå o du behöver inte hålla undan bröstet.

• sturen

tänk på att inte hålla bort bröstet med ett finger eller liknande från barnets näsa för då kan du få mjölkstockning. barnet släpper taget om denne inte får luft.

• Bambi Tinuthiel

min dotter brukade alltid borra in hela näsan i bröstet men hon kunde andas ändå på nåt märkligt sätt!=)
    det krångligaste var om hon släppte bröstet för då hamnade bröstvårtan under kinden på henne och är det mitt i natten får man försöka pricka hennes mun för att stoppa tillbaka den.

för ett par nätter sen hamnade den fel och hon började suga jätteHÅRT på vårtgården. dagen efter hade jag ett blåmärke!

jag tycker att det är jättesmidigt att amma henne i sängen på natten för då somnar hon om direkt. och så brukar hon använda bröstet som en kudde nästan!

• TorpSara

Lilla K: han fyller tre veckor idag, så jag bidar min tid tills han växer på sig alltså...

Just nu äter han bara en gång per natt, så då klarar jag mig med att sitta på sängkanten...

• Lilla K

TorpSara: ja, men utifrån min erfarenhet (av hela två barn ), så är han kanske lite för liten. Min äldsta hade dåligt tag och kunde inte amma liggandes förrän vid ca 3 månader pga det, och min yngsta var så himla liten att han knappt nådde upp till tutten så han fick växa på sig han med!

Svar på tråden Ligga och amma