• Lilja07

Får chefen diskutera om personalen till dom andra??

Visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka det... men får chefen diskutera meddom andra i personalgruppen om mig?
    Som detta: Jag ska söka havandeskapspenning, jag bad chefen om ett möte där hon ska fylla i papper osv. En arbetskamrat frågade henne hur jag skulle fylla i osv. Då satt dom & pratade om detta, om vi hade tunga lyft osv, vad hon skulle godkänna & skriva m.m.
    Hon har inte sagt detta till mig då vi ska träffas imorgon.
    Förra veckan kom chefen till jobbet & frågade dom som jobbade hur jag mådde, hur jag skulle göra, om jag skulle söka havandeskapspenning, vad som gällde, vad hon skulle godkänna.
    Jag bara undrar om chefen "får" prata med alla andra om detta? Innan hon pratar med mig & överhuvudtaget?  För mig känns det lite olustigt på ngt sätt, måste man säga till henne att jag inte vill att hon ska diskutera med andra lr hur funkar det? Nu var ju detta kanske inet så hemliogt direkt, men jag vill inet behöva tänka på att det jag säger till henne måste jag se till att hon inte säger till ngn... Förstår ni hur jag menar?

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • Svar på tråden Får chefen diskutera om personalen till dom andra??
  • Kajee

Din chef kan inte sitta att diskutera dig med någon av dina kollegor. (Såvida du inte har godkänt det förstås.) Det är kapitalfel! Jag skulle råda dig till att kontakta facket. När du pratar med din chef ska du ta med dig din fackrepresentant på din arbetsplats.

• Kajee

Jag är arbetsplatsombud (Lärarförbundet) och om det hände på min arbetsplats skulle jag gå in till chefen och fråga vad f-n h*n sysslar med egentligen!

• Lilja07

Hej
    Vi har ingen facklig representant... så då var det kört. Detta kanske inte var ngt att bli besviken på men jag blir det. Känns som om hon pratar över huvudet på mig...
    Tack så jätte mycket!

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • Kajee

Det är inte kört. Om du inte har ett arbetsplatsombud så ringer du istället ditt lokala fackförbund. Dom ska ställa upp med att följa med dig när du pratar med din chef om du vill det. Berätta vad som hänt så ska du se att du får hjälp.

• Kajee

Det är inte mesigt. Det är din rätt! Det händer ofta att jag sitter med. Ibland bara för att höra vad som faktiskt sägs. Ibland för att "lägga mig i" så att inte "min medlem" blir överkörd. De på min skola som är medlemmar i LRF har ingen representant på skolan - så då kommer det alltid ut någon från lokalavdelningen om de vill det.

• Kajee
    SkåneP skrev 2006-11-27 20:50:56 följande:
    Chefer har väl normalt sett inte tystnadsplikt?
    Chefer får inte diskutera en anställd med en annan på det här sättet!
Svar på tråden Får chefen diskutera om personalen till dom andra??