• misssandra

Nan 1 eller Semper? Vilket är skonsammast mot magbesvär?

Efter att ha läst en antal inlägg om mjölkersättning som Nan 1 och Semper så säger majoriteten att Nan 1 är skonsammare mot magen. Skulle gärna höra lite vad ni alla anser och vad ni tycker om de två olika märkena. Har kört med nan 1 hittills men tycker att han får ta i och ta i när han ska bajsa, drar upp benen mot magen och blir totalt illröd i magen. Jag har de senaste dagarna provat att öka mängden messmör och det verkar som det är lite lättare för honom nu. Men efter att jag hört mycket negativt om Semper vet jag faktiskt inte om jag vågar ge mig på det, tänk ifall han blir hård i magen och får ont igen... Känner mig osäker så jag skulle verkligen vilja höra era åsikter!

Vet ju också med mig att det säkert varierar från bebis till bebis! Vill ju bara försöka göra det som är bäst för min lilla knott! Ska tillägga att han är 1 månad.

• Svar på tråden Nan 1 eller Semper? Vilket är skonsammast mot magbesvär?
  • Ronsa

Jag tycker NAN 1 men hjälper det inte så finns det kolik droppar att köpa på apoteket. Dom förebygger mot magknip och gör så att gas i magen kommer ut istället för att vara kvar i magen.

• Ronsa

Finns även ersättnig utan mjölk att köpa på apoteket med. Kan ju även vara det som gör att barnet får knip.

• mamma till Melvin

Jag kan bara rekommendera att köpa en vettig nappflaska oxå! Minst lika viktigt (tror jag) som själva maten! Vi har provat massor med flaskor till Melvin som fått ersättning sen vecka 1 och jag kan starkt rekommendera Dr Brown's wideneck flaska (babyland, babyproffsen mfl.). MAM*s ultivent har fungerat ganska bra oxå men Dr Brown's är enastående på att dämpa magknip. Sen har vi kört med NAN 1 och nu NAN 2. Provade minifom droppar på apoteket men de hade ingen effekt på vår lille Melvin. Han skrek jättemycket de första 3 månaderna och vi hade det jättejobbigt allihopa.

• Ronsa

Jo flaska glömde jag också att skriva. Har Dr Browns flaska helt kanon.

• Ronsa

• Ronsa

• kattfoten

Jag rekommenderar;
    -Dr brown-flaskor
    -Byt ut ett mål (till att börja med) om dagen med Bifidus ersättning. Köps på Apoteket och fungerar som bröstmjölk; löser upp bajset. ett tag körde vi alla mål med Bifidus för att få igång magen.
    -Minifom (droppar från apoteket) om han har magknip (inte när han ska bajsa)
    -Messör har jag hört att man ska undvika till så små eftersom det innehåller salt.
    -babymassage , varma bad och promenader kan få i gång magen.
    -Om han har god aptit i övrigt kan man ge ett par matskedar ljummet vatten innan maten.

mina bebisar blev mkt bättre när de blev 12 veckor.

Lycka till!

• Tildus1

Semper har en sort som heter Lemolac,den är skonsammare för mgen,fick börja m den,och det blev jättebra,Jag har också dr browns flaska + minifom,detta var tredje steget liksom

• Tiril

min dotter fick hemska magsmärtor av sempers ersättning, nan var mycket bättre för henne, du får nog prova dig fram men det är många som säger att nan är skonsammare mot barnets mage än just semper.

• Miani

Här var det tvärtom! Vår tjej åt Semper, och blev gasigare i magen av NAN. Så det är nog lite olika, man får prova sig fram. Prova gärna olika flaskor också, det gjorde inte vi utan hade bara Esska.

• frasselina

hej mina killar fick NAN 1 när de var så små, jag blandade lite matolja i ungefär 1/2 - 1 tsk. i det hjälpte dem jättebra med magen. min bvcsköterska rekomenderade det. lycka till

• misssandra

Tack för alla svar... Försöker att hitta den bästa lösningen men när jag ringde till Bvc idag så rekommenderade hon att prova Bifidus ersättning. Har tre antikolikflaskor bl.a Dr. Browns och kör med miniform. Det vore ju självaste om man inte kunde få det att bli lite bättre, tycker så synd om honom ju!

Svar på tråden Nan 1 eller Semper? Vilket är skonsammast mot magbesvär?