• Venna

Måla innerdörrar

Vi håller på att renovera för fullt, och som om det inte räcker med det vi gör nu så funderar vi på att måla om alla innerdörrar och kring fönstren. Just nu är alla innerdörrar i furu.

Det är trä, trä, trä ÖVERALLT! Det ser ut som en bastu här hemma Nu vill vi ha det vitt och fräscht!

Är det någon som har målat om sina innerdörrar som har lite goda tips och råd att komma med?

Är det svårt att få ett jämnt och snyggt resultat? Dörrarna är inte helt släta, utan det är spegeldörrar.

Det allra smidigaste vore väl att lämna iväg dem och få dem målade av professionella målare, men jag ser hur pengarna bara rinner iväg

Så snål som jag är behöver jag alla tips ni har!

• Svar på tråden Måla innerdörrar
  • Jennie Brunflo

Sååå dyrt är det inte att måla hos billackerare.

Men annars är det bara fram med rätt pensel, rätt färg och vara NOGA så blir det snyggt.

Jag tycker det är snyggt med lite penselränder på såna spegeldörrar...det ska vara lite gammeldags sådär.

• Jonna74

Hej!
    Vi har betsat våra spegeldörrar i furu med svamp, och det blev jämnt och fint!
    Betsningen gör att man ser lite av ådringen i dörrarna, tycker vi bara är snyggt.
    Bastukänslan försvann direkt.

Lycka till! / Kram Jonna

• Marie IE B

Titta in i mitt galleri så ser du vilken skillnad det blir. Vi bodde också i en bastu tidigare. Vi målade dörrfoder själva men lämnade iväg alla innerdörrar och garderobsdörrar på omlackning så det är sprutmålade och har en jättefin och framför allt tålig yta. Vi betalade 9000 kr inkl moms för 16 garderobsdörrar och 10 innerdörrar. Helt klart värt varenda öre! Färgen är s k Stockholmsvit, S0502Y

• Venna

Jennie Brunflo: Billackerare?! Gör de sånt?
    Ja, jag antar att det är som du säger, är man bara noggrann blir det säkert bra.

Jonna74: Tack för tipset! Vi tänkte först betsa taket, men valde att måla det i en täckande vit, så det skulle vara snyggast om dörrarna gick i samma färg. Men betsat är snyggt annars.

Marie IE B: Vi har pratat lite löst om att måla om dörrarna förut, men liksom inte tagit oss i kragen att göra det. men så kollade jag in i ditt galleri häromdagen och insåg att "wow, sådär snyggt vill vi också ha hemma"!
    Men 9000:-, det var inte alls så farligt! Hade trott att det skulle vara dyrare. Fast vi har 19 innerdörrar, så det drar väl iväg ändå...

Ja, svårt det här. Vi målade som sagt taket i kök och hall, som också var i träpanel (såklart, vad annars i detta bastuhus ) och det blev jättesnyggt. Men det känns som ett svårare och större projekt att måla alla dörrar.

Fler som har bilder på före och efter?!

Tack snälla för alla tips ni har kommit med!

• Sinikkaa

Vi grundmålade först och sen hade vi på lack färg och vi vart nöjda med resultatet! beror nog som tidigare näms på hur noga man är och om man gillar penselränder eller inte..

• Alle

Åh, en tråd för mig!

Vi bor också i en bastu/fjällstuga! Furutak, furudörrar, furufoder - aaaarrrgghhh.

Vi har bestämt färg på dörrar och foder, taket blir vitt.

Några frågor bara:

Kvistförseglade ni eller bara grundade under på tak o dörrar, vilken grundfärg i så fall?

Använde ni takfärg till taket eller snickerifärg i och med att det är trä? Vi vill ha halvblank färg men takfärg är ju alltid helmatt.

• Venna

Alle: Vi kvistförseglade inte. Dels för att taket var såpass gammalt att all kåda förmpdligen redan skulle trängt ut, men också för att de som bodde här innan rökte inne, så taket, väggar, ja allt, var gult av rök. Blä! Så för att få bort både röklukt och den gula färgen och för att förhindra att nikotinet skulle tränga igenom så målade vi först med en oljefärg (Alcro Kraft helmatt takfärg).
    Den har vi målat alla "släta" tak med, och det blev kanonsnyggt!

Men i köket och hallen var det som sagt träpanel i taket, och där målade vi alltså först med den helmatta färgen, och sen målade vi med en vattenbaserad färg (V-mill halvblank lackfärg trä, tonad vit nr S 0502-y).
    På färgaffären rekommenderade de just den färgen till paneltak, för en kritvit matt färg på panel blir inte så snyggt. Vanliga, släta innertak kan vara i en skarp matt vit färg.
    Den färgen rekommenderade de även till dörrar och snickerier inomhus.

Resultatet blev supersnyggt! Taket är ju fortfarande vitt, bara inte så "sjukhusaktigt" vitt...

• Alle
    Venna skrev 2006-11-28 23:57:09 följande:
    Alle: Vi kvistförseglade inte. Dels för att taket var såpass gammalt att all kåda förmpdligen redan skulle trängt ut, men också för att de som bodde här innan rökte inne, så taket, väggar, ja allt, var gult av rök. Blä! Så för att få bort både röklukt och den gula färgen och för att förhindra att nikotinet skulle tränga igenom så målade vi först med en oljefärg (Alcro Kraft helmatt takfärg).Den har vi målat alla "släta" tak med, och det blev kanonsnyggt!Men i köket och hallen var det som sagt träpanel i taket, och där målade vi alltså först med den helmatta färgen, och sen målade vi med en vattenbaserad färg (V-mill halvblank lackfärg trä, tonad vit nr S 0502-y).På färgaffären rekommenderade de just den färgen till paneltak, för en kritvit matt färg på panel blir inte så snyggt. Vanliga, släta innertak kan vara i en skarp matt vit färg.Den färgen rekommenderade de även till dörrar och snickerier inomhus.Resultatet blev supersnyggt! Taket är ju fortfarande vitt, bara inte så "sjukhusaktigt" vitt...
    Tack så jättemycket!
    Vi kommer att ha en svag färg på foder och dörrar vi, inte vitt utan en svagt blå.
Svar på tråden Måla innerdörrar