• vill bli mamma meddetsamma

orolig vecka 14/15

Hej!

Sen någon dag tillbaka har jag börjat oroa mig igen. Har inte gjort det sen jag såg att fostret levde vecka 10. Men nu har illamåendet gått över och jag inbillar mig både det ena och det andra.

Jag var med om ett ma i somras där jag bar på ett dött foster i 5 veckor utan att veta om det (innan vecka 12)vilket har satt sina spår.

Jag inbillar mig att jag nu hade känt barnet fladdra om allt hade varit bra, men jag känner ingenting.

Kan detta vara den läskiga fasen? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden orolig vecka 14/15
  • JJbebe

Jag känner igen mej. Lyssnade på beben hjärtljud förra veckan, men börjar nu noja igen... Huga... Allt är säkert bra försöker jag intala mej. Försök att göra det du med. (är i v 14 förresten)

• tanttessan

Jag är i vecka 15 och jag känner inget speciellt heller - tror att detta är en rätt lugn period om man säger så. Jag har själv två ma bakom mig, men försöker att inte oroa mig i onödan.

Tant Tessan - 35-årig, lycklig blivande mamma
  • mothermary

Ja, jag tror du är i läskiga fasen! Det är helt normalt att inte ha märkt av något fladder såhär tidigt. Det kan dröja flera veckor till! När man känner av barnet beror t.ex. på moderkakans placering och sådant, det vet man ju inte så mycket om... Kan du känna livmodern om du trycker på magen? Det kunde jag i v. 13, och det gjorde mig glad, för jag kunde inte det förra gången jag var gravid och fick ma i v. 14 (då hade livmodern redan börjat dra ihop sig och bli mindre, inte större.) Därmed inte sagt att något är fel om du inte kan känna livmodern heller, för det beror på hur ytligt den ligger på dig! Lycka till, och håll ut!

• Jess83

samma här.. gick jn i v 16 idag och sedan v 14 har jag kännt mig väldigt ogravid till och från... det verkar vara normalt, jag har oxå 2 ma bakom mig så jag är väl extra nojjig.. Kram

MotherMary, jag kan känna den om jag står upp, eller det vill säga jag känner ju att det är hårt men jag kan inte känna den när jag ligger. Ska jag kunna det???????????????

• mica05

Läskiga fasen är väl ett bra namn. Fast nu ligger ju oddsen helt på din sida så att säga.

Det är en befrielse att sedan gå på UL och se fostret. Och när man börjar känna rörelser. Min etta hade moderkakan i framvägg så det dröjde innan jag började känna något.

Det bästa är nog om du kan distrahera dig. Det går tyvär att hitta saker att oroa sig över alla 40 veckorna. Och sedan föds barnet och så inser man hur tryggt och gott bebisen hade det i magen, och så kommer all ny oro och, hjälp, plötsligt förstår man varför mamma fortfarande kan fråga om man sover bra och inte känner sig sjuk och så.

• Veronica74

Hade precis samma känsla som du när jag var i v 14-16. Nu är jag i v 17+4 och har börjat känna sparkar. Så det är bara att ta det lugnt (försöka iaf).

• Fru R8

Jag känner igen sååå mycket! Är i 14+5 och var så lugn efter NUPP för ett par veckor sedan. Men så mår jag mycket bättre nu och har banne mig inte heller känt något fladder i magen (förutom tarmarnas lååångsamma aktiviteter *asg*). Klart allt är bra med oss och magarna! Skit i att känna på livmodern och så vidare. Själv blir jag bara nojjigare då, i alla fall.

Häftigt Veronica74, känner du sparkar nu!

• SkåneEmma

Förstår din oro. Är själv där emellanåt....Ska på första UL imorgon och är nervös. Man vet ju inte om bebisen lever.

Så här står det på niomanader.se när v.14 börjar och detta gäller nog några veckor framöver. Tyckte själv att det var lite lugnande läsning.

Bra att komma ihåg

I början av den här perioden hamnar du i något som jag kallar ?läskiga fasen?.
    Antagligen har ditt illamående försvunnit helt, du mår plötsligt nästan som vanligt och tom svullnaden som du upplevde runt din mage/livmoder kan ha försvunnit spårlöst. Det är lite läskigt va?
    Ska man då bli orolig? Nä, egentligen inte ? men det blir man ju ändå. Eller hur?
    Det är så där det ska vara. Kroppen har nu anpassat sig efter dina nya hormonnivåer som graviditeten har orsaket och under ett par veckor, tills magen och de riktiga rörelserna kommer, kommer allt att ske på insidan.
    Varje sekund sker något otroligt och häpnadsväckande inne i din livmoder ? du kan bara inte se det. Men vänta...för lite senare i denna period kommer du att se att det är någon som bor därinne!

Tack! Jag känner mig mycket starkare nu efter att ha läst alla era inlägg! Tack! Kram på er.

• 19Maria80

Jag tror absolut inte att du behöver bli rädd över att du inte känner din livmoder så bra. Jag har en kompis som väntar sitt andra barn nu, och hon sa åt mig att inte bli orolig över samma sak, för hon har varken känt livmodern under första eller andra graviditeten (och den första gick väldigt bra, det kommer säkert den andra att göra också).
    Men jag förstår din oro, jag är nervös varje dag över att något ska hända. Måste verkligen tjata på mig själv för att slappna av mer!

• Pumpkin79

Ja, ta det lugnt och försök njuta av den "problemfria" delen av din graviditet. Innan ryggont, minikissblåsa och känslan av att vara otymplig som en valross osv. Jag kan tillägga att jag har moderkakan i framvägg och kände inte bebben förrän i v 20 (så att jag var säker på att det var den). Passa på att göra stora projekt och resor osv nu, för du hinner knappt blinka så sitter du här som mig med en vecka kvar och undrar vad som hände..

• Ms Leia

Hej. Jag har gjort 3 Vul och 1 Ul denna graviditet. Sista gången var i vecka 12 vid inskrivningen. Jag var precis som du orolig i vecka 14, just för då försvinner alla symptom.

Har precis som du ett MA bakom mig där jag också bar på fostret länge utan att det levde.
    Man får försöka slappna av. Kanske kan du be att få kolla en gång till eller lyssna på hjärtljuden?
    Det är inte vanligt att man får MA sent, det senaste jag hört är att det dött i v 12-13, och upptäckts sent. Men jag tror att lever det i v 14-15 då förstår kroppen fortare om något händer sen. Iaf sa min BM så eftersom jag är lite orolig nu i v 19 fast jag känner sparkar.

♥♥ Ms Leia, gravid i vecka 19 ♥♥

OK, tack Ms Leia. Jag är lite orolig eftersom jag inte sett den sen v 10 men jag mår fortfarande illa och det spänner väldigt i magen och i livmodern och magen växer så jag antar att den lever. Men jag längtar ihjäl mig tills jag kan känna att den rör sig!!!

Svar på tråden orolig vecka 14/15