• forever love

skaffa ny kompis till katten?

vet inte riktigt hur jag ska göra..för snart två månader sedan gick vår ena katt bort hastigt (blev påkörd) och vår andra kisse blev då helt plötsligt ensam kvar..

..vi sa det att mår han inte dåligt av att vara själv så skaffar vi ingen ny katt..de första dagarna så sprang han ju givetvis runt o letade efter den andra katten...

sedan kugnade det ner sig..men nu känns det som han ändå saknar en kompis att leka med..även att vi aktiverar honom mest hela tiden när vi är hemma o han inte sover förstås=)

till saken..vill att den ev "nya" katten bara ska vara innekatt då eftersom den vi har kvar oxå är innekatt...är det bästa att köpa kattunge då..eller vuxen innekatt?, hane lr hona?

vill ju att vår lilla kisse ska må bra=)

tacksam för svar!

• Svar på tråden skaffa ny kompis till katten?
  • Skärgårdsfru

Åh vad bra att ni ska skaffa en till katt! Det är nog det bästa ni kan göra tycker jag.

En kattunge går utmärkt att ha som innekatt. Även om kattungen levt de första veckorna inomhus så brukar det inte vara några som helst problem. En vuxen katt som levt hela sitt liv inomhus går också jättebra att ha som innekatt. Om ni köper en vuxen katt som haft möjlighet att gå ut så kan det bli problem men det måste inte bli det. Men det alternativet är dock mer en chansning.

För övrigt tycker jag det är kanon att ni vill ha innekatter

Kolla gärna runt på katthem som finns i er närhet. De brukar ha både kattungar och vuxna katter.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • forever love

Skärgårdsfru:

katten som springer i katthimlen nu tog vi från ett katthem i tron att han var innekatt..snart så visade det sig att han ville gå ut....vi hade då inte hjärta att omplacera honom igen..då han redan blivit det en massa gånger....så vi behöll honom då han trivdes så bra...så han fick vara ute o inne..

samtidigt så spelar det ingen roll för mig om vi tar en kattunge eller vuxenkatt...bara den är van att vara inne..vet dock inte vilket som är bäst..vill ju att den nya blir accepterad av vår två åriga hane...

• Skärgårdsfru
    forever love skrev 2006-11-28 12:28:44 följande:
    Skärgårdsfru:katten som springer i katthimlen nu tog vi från ett katthem i tron att han var innekatt..snart så visade det sig att han ville gå ut....vi hade då inte hjärta att omplacera honom igen..då han redan blivit det en massa gånger....så vi behöll honom då han trivdes så bra...så han fick vara ute o inne..samtidigt så spelar det ingen roll för mig om vi tar en kattunge eller vuxenkatt...bara den är van att vara inne..vet dock inte vilket som är bäst..vill ju att den nya blir accepterad av vår två åriga hane...
    Nej det såklart ni inte ville omplacera honom. Det kan jag verkligen förstå. Det är redan synd om dom att dom ens behövde bli omplacerade en gång.

En vuxenkatt brukar bli accepterad efter en viss tid. Det går lättast om båda katterna då är kastrerade. Jag tror inte det blir några problem eftersom din katt ändå redan är van vid en annan vuxen katt. En kattunge brukar automatiskt bli ranglåg i början medan en annan vuxen katt redan från börjar kanske konkurrerar mer med en annan vuxen katt.

I vilket fall, det är mer regel än undantag att de första veckorna/första månaden kommer att innehålla fräsningar, lite fajter och sådär men det är ju helt naturligt. Dom fastställer revir och rangordning. Man ska inte avbryta detta beteende så länge det inte uppstår blodvite. Snart kommer dom leka tillsammans och ligga och gosa tillsammans

Så mitt svar får bli, ta det som passar er bäst. En kattunge behöver oftast uppfostras mer osv. men samtidigt är det roligt att ha en katt från det att den är kattunge. Åk runt och prova er för lite genom att hälsa på både vuxna katter och kattungar.
  • malva66

Var bor du? Jag har en kks-katt som aldrig kommer vilja gå ut, en sköldpaddsfärgad ung hona. Henne hade jag verkligen unnat ett bra riktigt hem...

/A

• forever love

jag bor i linköping..går hon bra ihop med andra katter?

• malva66

Jag har flera andra katter och jag hade aldrig velat att hon skulle vara utan kompis.. Hon är otroligt social, cool men mysig. Kommer från en äldre dam som åkte in akut på sjukhus och som inte kommer att komma hem igen. Jag hade lilla Bindi i badrummet först för att jag skulle se så att hon säkert åt osv, men hon ville ut till de andra direkt.

/A

• forever love

ok..hur gammal är hon då?? har du nåt kort? vart bor du då?

• tintilar

Köp en vuxen innekatt, gärna raskatt. Då gör ni en insats för omplaceringsdjur och dessutom kan du vara ganska säker på att katten kommer att trivas som innekatt (efter som att den är vuxen och trivs änsålänge). Raskatter är också i regel mer anpassningsbara vid innemiljö. Bondkatter ska man helst inte ha som innekatter.

• malva66

Jag bor i Skåne, men katten kan via KKS åka vart som helst. Bindi är 5-6 månader, vi kan fotografera henne ikväll.

Tar man en KKSkatt gör man verkligen en insats. Jag kan då ta in en annan avlivningshotad katt som slipper frysa i vinter.

Massor av katter vill vara innekatter. Bindi vill def inte bli blöt om tassarna och få pälsen i oordning om hon inte måste.

• Rigmor Mortis

Jag vet en KKS-katt som bor i Linköping.. ett ögonblick så ska jag leta upp länk till henne (en sköldpadda)

• Skärgårdsfru
    tintilar skrev 2006-11-28 14:45:20 följande:
    Köp en vuxen innekatt, gärna raskatt. Då gör ni en insats för omplaceringsdjur och dessutom kan du vara ganska säker på att katten kommer att trivas som innekatt (efter som att den är vuxen och trivs änsålänge). Raskatter är också i regel mer anpassningsbara vid innemiljö. Bondkatter ska man helst inte ha som innekatter.
    Och då måste jag ju genast få replikera med att avliva den seglivade och falska myten om att bondkatter inte skulle kunna vara innekatter. Det är så fel som det kan bli. En bondkatt har inte mindre förutsättningar för att kunna leva ett harmoniskt liv inne. Det finns ingen gyllene regel som säger att dom är mindre anpassningsbara. En katt blir vad man gör den till. Gör man den till innekatt så blir den innekatt. Detsamma om man gör en katt till utekatt, då blir den utekatt. Detta har inget med rasen att göra. Däremot så har raskatter ofta vissa förutbestämda rastypiska egenskaper som en bondkatt inte har. Den har oftast en blandning av olika egenskaper. Men det i sig har inget att göra med om den kan vara en innekatt eller inte. Och jag vågar t.o.m påstå att de flesta, inte alla, men de flesta omplaceringskatterna är bondkatter. Så man får nog leta om man vill ha en renrasig katt som är en omplacering.
  • Rigmor Mortis

Håller med Skärgårdsfru, huskatter/bondkatter blir oftast utmärkta innekatter. Känner bara till ett enda fall där det inte funkat. Själv har jag tre huskatter som innekatter.

• malva66

Är du intresserad av en bild på Bindi? Det kanske passar bättre med en katt som redan bor i dina trakter. Jag har en nu, så om du vill se henne kan du bara säga till!

/A

Svar på tråden skaffa ny kompis till katten?