forever love skrev 2006-11-28 12:28:44 följande:
Skärgårdsfru:katten som springer i katthimlen nu tog vi från ett katthem i tron att han var innekatt..snart så visade det sig att han ville gå ut....vi hade då inte hjärta att omplacera honom igen..då han redan blivit det en massa gånger....så vi behöll honom då han trivdes så bra...så han fick vara ute o inne..samtidigt så spelar det ingen roll för mig om vi tar en kattunge eller vuxenkatt...bara den är van att vara inne..vet dock inte vilket som är bäst..vill ju att den nya blir accepterad av vår två åriga hane...
Nej det såklart ni inte ville omplacera honom. Det kan jag verkligen förstå. Det är redan synd om dom att dom ens behövde bli omplacerade en gång.
En vuxenkatt brukar bli accepterad efter en viss tid. Det går lättast om båda katterna då är kastrerade. Jag tror inte det blir några problem eftersom din katt ändå redan är van vid en annan vuxen katt. En kattunge brukar automatiskt bli ranglåg i början medan en annan vuxen katt redan från börjar kanske konkurrerar mer med en annan vuxen katt.
I vilket fall, det är mer regel än undantag att de första veckorna/första månaden kommer att innehålla fräsningar, lite fajter och sådär men det är ju helt naturligt. Dom fastställer revir och rangordning. Man ska inte avbryta detta beteende så länge det inte uppstår blodvite. Snart kommer dom leka tillsammans och ligga och gosa tillsammans
Så mitt svar får bli, ta det som passar er bäst. En kattunge behöver oftast uppfostras mer osv. men samtidigt är det roligt att ha en katt från det att den är kattunge. Åk runt och prova er för lite genom att hälsa på både vuxna katter och kattungar.