• Vicka81

HP som student baserat på tjänstledig anställning

Lite krångligt men kanske någon vet? Jag har fast anställning (dock i en annan kommun) som personlig ass (tungt jobb som med största sannolikhet skulle godkänna hp). Just nu studerar jag på högskola (är tjänstledig) och tänkte bryta ca 1 1/2 månad innan bf för att slippa påbörja kurser som jag ej hinner avsluta. Finns det möjlighet att ansöka om hp under den tiden trots min tjänstledighet (som jag iofs bör kunna avbryta) eftersom jag inte har någon möjlighet att gå tillbaka till jobbet då det är alldeles för tungt? Vill helst inte behöva använda fp under hela den tiden. Jag står ju dessutom skriven i en annan kommun 40 mil bort. Någon som har en tanke ang det?

Gravid v. 20
  • Svar på tråden HP som student baserat på tjänstledig anställning
  • AnnanAnna

Jag tror att det är så att du har rätt till HP 60 dagar innan BF oavsett om du är tjänstledig eller inte. Det man skall vara vaksam på är så att det inte blir ett "glapp" mellan studietid och det att man börjar ta ut föräldrapeng, det var vad jag fick höra i allafall. Jag är också tjänstledig...

För att din FP skall baseras på din tidigare lön och inte på studiemedel (alltså lägstanivå) skall du också ha studiemedel hela studieperioden.
    Jag mailade F-kassan och fick ett personligt svar, jag tyckte det kändes säkrast ifall det skulle bli något strul, då har man det svart på vitt i brevform så de inte kan slingra sig och hävda att man missförstått eller så!

Lycka till!

• HoneyPuff

Jag är just nu tjänstledig från min fasta anställning tom 31 dec i år. Anledningen är att jag är hemma föräldraledig med barn nummer 1.
    Väntar nu barn nummer 2 den 11 februari och sökte hel HP from 13 december, dvs 60 dagar före bf. Fick svar idag.

Blev beviljad hel HP för perioden 1 januari- 31 januari med förklaringen att jag ju fram till dess var tjänstledig från mitt jobb och därmed inte hade de arb.uppg som låg till grund för ansökan. Får alltså ta ut FP för de 19 dagarna som inte beviljades. Var värt ett försök iaf.

AnnanAnna: Tror du blandar ihop HP och FP. Föräldrapenning har man rätt att ta ut 60 dagar innan bf oavsett vad man har för sysselsättning. Havandeskapspenning däremot måste man ansöka om och få beviljad. Beslutet baserar sig på vad du har för sysselsättning just under den perioden man söker för.

Är man tjänstledig för studier så är chansen för ett godkännande litet skulle jag tro eftersom studier räknas som "lätt" i sammanhanget. Prata med en handläggare på FK är mitt råd. Där kan de svara exakt på vad som gäller i ditt fall och vad som blir bäst för dig att göra.

• Vicka81

tack för era svar!

Å andra sidan har jag de sista 1 1/2 månaderna praktik (sjuksköterska) och det anses ju som ett tungt yrke vilket oftast beviljas hp. Jag får helt enkelt höra med fk... såklart... men man vet ju hur bökiga de kan va...

• Vicka81

jag puffar lite...

Gravid v. 26
Svar på tråden HP som student baserat på tjänstledig anställning