• Lilla Prussiluskan

Nån som vet mer om Emla-plåster?

Lilleman ska ta ett blodprov i armvecket och har fått ett Emla-plåster som ska sättas på armvecket 1 timme innan provtagning.

Nån som har erfarenhet av detta?
    Biverkningar?
    Hjälper plåstret?
    Är plåstret för spädbarn (10 månader)?

Undrar också varför jag fick två, ska man sätta i varje armveck?

Hoppas jag kan få några kloka svar annars får jag ringa BVC...igen...suck

• Svar på tråden Nån som vet mer om Emla-plåster?
  • Bonus

Nån som har erfarenhet av detta? Nja
    Biverkningar? Vet ej
    Hjälper plåstret? ja men inte på alla
    Är plåstret för spädbarn (10 månader)? Kan annvändas på små barn Ja

Undrar också varför jag fick två, ska man sätta i varje armveck?
    Du ska nog sätta i båda ifall det inte lyckas i första armen och det måste tas om el så syns kärlen bättre i någon av armarna..

• mimmi1974

Säät i båda armvecken- om det inte finns ett bra kärl på den ena armen kan det istället finnas på den andra.

Det hjälper bra mot den smärtan som ett nålstick kan innebära, men ett slags fasthållande av armen är ju oundvikligt och det är snarare därför de gråter om de nu gör det. Men de brukar vara så snabba så du ska se det är över på några sekunder bara!

• Wilowa

Min son (5 år) märkte inte ens när de stack honom. Vi distraherade honom med en bild och han märkte som sagt inget! Han fick också på båda armarna, för att de skulle kunna välja den med bäst blodkärl!

• Lena A

Har själv fått sådant inför provtagningar då jag är extra stickkänslig. Fungerade otippat bra på mig faktiskt! Har ingen erfarenhet på barn...

• Emsingen

Vi har fått inför alla vaccinationer. Har inte märkt av någon biverkning. De har inte märkt att de blivit stuckna. Kanonbra!

• Mollsan06

Vi har haft emla på vår tös, de skulle ta blodprov på henne och hon var jätte duktig, det blev lite rött av plåstret med det gick bort snabbt. Det går nog bra. De brukar vara skickliga när de ska ta på barn.

• Pyret05

Vi har också fått emla och det har funkat kanon.

Däremot så skulle de glutentesta min son för att han hade gått upp dåligt i vikt och då fick jag inga emla och då pressade de ur blodet ur fingret och höll fast honom och skällde på mig att jag inte höll tillräckligt hårt. Han skrek som en stucken gris. Jag skällde ut dem efteråt och sa att hade jag vetat hur knäppa i huvudet de var hade jag krävt att få emla honom och att de hade tagit de 3 rören i armen istället. De fnös bara lite.

KOMMER ALLTID KÖPA EMLA OCH SÄTTA PÅ BARNEN OM JAG FÅR VETA ATT DE SKA TA BLODPROV I FORTSÄTTNINGEN!!

• Lilla Prussiluskan

Ska man verkligen sätta på båda armarna, det finns inga biverkningar? Nån som vet vad plåstret innehåller??

Pyret05: usch vilken mardröm!!!

• Maalan

Jag köpte emla till min dotter när hon skulle få sin första vaccination. Men de sa på bvc att här använder vi inte det för oftast gråter barnen mer av att slita av plåstret än sprutan. Den gången grät hon hysteriskt vid vaccination. De gånger jag inte använt emla har hon inte reagerat alls utan jag har sjungit eller distraherat henne på annat vis. Men det är väl olika från barn till barn och hur man själv vill göra.

Nellies mamma
  • Pyret05

Lilla prussiluskan, Ja man måste sätta i båda armarna för de vet inte i förväg vart det är bäst att sticka. Vet inte vad de innehåller men det är smärtstillande bedövningsalva och ska nog bara användas när det verkligen behövs. Den provmottagningen som gjorde detta mot min son kommer jag aldrig mer vända mig till det är en sak som är säker. De hade ingenting för så här små barn att titta på heller utan de tyckte att han borde sitta stilla och fint av att titta på sin patientbricka samtidigt som de klämde fingret blått.

Jag skulle aldrig ge emla för vaccinationsspruta heller men absolut vid blodprov.

• Lilla Prussiluskan

De ska ta ett blodprov på honom för att testa gluten. Kanska bäst att jag provar med plåstret...

• Pyret05

Ja gör absolut det. Blodprov utan smärtsillande är en mardröm. Det går inte jämföras med vaccinationsprutor då man bara sticker i underhudsfettet. Däremot så bör du kolla med dem om du ska köp ett till för de vet inte i förväg vilken arm de kan sticka i. Taskigt om de måste sticka i den andra och du inget plåster har där.
    Lycka till

Svar på tråden Nån som vet mer om Emla-plåster?