• Cindra

15 år och rymt hemifrån...

Snälla, finns det någon som vet vad man kan göra...
    Fick ett telefonsamtal från en vän idag. Hennes lillasyster har rymt hemifrån. Lillasyster bor med mamma och bror i en småstad några mil utanför Göteborg. Storasystern (som ringde mig) har egen familj och bor 15 mil ifrån.
    Igår rymde alltså lillasyster, tillsammans med sin pojkvän, hem till hans föräldrahem 50 mil bort.
    Dt här handlar om invandrarfamiljer, pojkens familj är oerhört stor, pojkvännen är mkt äldre än flickan.

Mamma och syskon har haft kontakt med både polis och soc. tjänst, men de säger att de inget kan göra.....
    Herre gud, ÄR det så??? Får en femtonåring ta vägen vart som helst utan att någon kan göra nåt?? Hon är ju omyndig, hon har skolplikt, hennes mamma har ansvar för henne....HUR funkar detta?
    Finns det någon som vet och kan svara mig?

• Svar på tråden 15 år och rymt hemifrån...
  • LabLover

Det där kan inte stämma. Polisen brukar hämta hem 15-åringar som är på rymmen. Måste vara ett missförstånd. Har de verkligen pratat med Polisen?

• LabLover

OM inte socialtjänsten vet något som inte du vet. T ex att flickan är hotad av sin familj och håller sig undan av den anledningen?

• Cindra

Ja, enligt min vän var polisen hos pojkvännens familj igår och pratade med dem. Flickan sa att hon har det bra, hon vill vara där, hon är kär i pojken och hon vill INTE hem till mamma.
    Så polisen åkte därifrån...

• 3 hjärtan

är det inte så att det anses att man inte är "saknad" förrän efter någon dag? att det kan vara därför dom inte gör något ännu?

• Cindra

Ja...man VET ju inte och det är jättesvårt att bara få ett sånt här samtal, våndas med dem och inte kunna göra något. Samtidgt så är det ju bara min väns version som jag har. Jag tror INTE att tjejen farit illa i sitt hem eller att hon hotats på något vis, men man kan inte vara säker på något.
    Visa saker som är självklara för mig är kanske inte självklara för dem...i deras kultur.
    Usch, så svårt det här.
    Funderar på att ringa polisen själv och kolla deras policy i sådana här ärenden.

• Anonym

Min syster rymde hemifrån när hon var 14, umgicks med väldigt tvivelaktiga personer. Polisen menade att de inte kunde göra annat än att hålla utkik efter henne och prata med henne om att höra av sig hem om de fick tag på henne. De kunde alltså inte göra något annat ingripande utan hon valde själv var hon ville vara, i princip. Själv tycker jag det är helt sjukt, en förvirrad fjortonåring handlar inte rationellt. Skolplikten i Sverige verkar inte heller spela någon större roll i verkligheten.

• malinka2

Jag känner en tjej som är 16 och hon rymde hemifrån för ett tag sen. det polisen sa till hennes föräldrar var att så länge hon inte gjort nåt brott fanns inte mycket dom kunde göra...hel sjukt! Visst var dom inkopplade o gjorde en verkligen LIGHT undersökning men det var inte mycket...dom ringde runt lite bland hennes kompisar...Socialtjänsten däremot gjorde lite mer. Dom erbjöd sej att följa med när föräldrarna skulle få hem dottern från en annan ort...nu efteråt har hela familjen samtal med socialen, superbra!
    Tyvärr verkar man stå rätt maktlös i en sån här situation...

• Rosenöga

Du kan ju kontakta "Giz den allsmäktige" som fins här på Fl och fråga henne. Hon fick ju ingen hjälp med att få hem sin 16-åring och han hade dessutom Aspergers och behövde det stöd han fick hemma i familjen. Vet inte hur det har gått på sistone.

Gå in på medlemmar och skriv Giz så kan du hälsa på henne och fråga den fråga du ställt här.

• Cindra

Tack för svaren!
    Och tack påfågelöga, jag ska skriva till Giz!

• sallyb

Hej!

Så är det! Polisen får inte hämta ungdomar hur som helst. För att de skall kunna göra detta krävs ett beslut av soctjänsten. För att soctjänsten skall besluta om ett omhändertagande, krävs väldigt starka skäl för detta- det räcker inte med att föräldern själv inte klarar av att hämta sitt barn. För precis som du skriver- det är MAMMANS (och ev en pappas) ansvar att hämta hem sina barn!!!!!Soc kan gå in först då föräldrana är så pass svaga att de helt inte förmår hämta sina barn PLUS att barnet far illa där det befinner sig, te.x om det är en olämplig miljö. Men, som sagt, det är föräldrarna som ska åka dit och bära hem sin unge!

MVH
    Socsekr

• Cindra

Tack för svaren!
    Tjejen är nu hemma igen, med hjälp av socialtjänsten i hemkommunen och med assistans från polisen i den kommun där tjejen befann sig.
    Pojkvännen med familj vägrade "släppa ifrån" sig tjejen... men som sagt, med assistans från polis så fick de hem henne till slut...

• Rosenöga

Det var skönt att höra att det ordnade sig. Undrar bara varför Giz inte fick hjälp att få hem sin son.

Svar på tråden 15 år och rymt hemifrån...