• bäbistokig

Min katt "gnager" bort pälsen på sin svans :-o

E det någon som har vart med om detta??..Han gjorde samma sak i våras..Började när jag åkte till thailand, sen efter ca 2 månader började det växa ut igen..Å nu är det samma sak..Helskumt.. Han är långhårig oxå så det ser rätt roligt ut när svanser är helt smal å tunnhårig.

Någon som vet vad detta är???

~Stolt Mamma till Leah 20/8-06~
  • Svar på tråden Min katt "gnager" bort pälsen på sin svans :-o
  • Splach

mågon form av exem? torr hud som kliar och irriterar, eller kanske stress?

• Therese6699

Mmmmm kan vara stress... är katten kastrerad?

Har du kollat för skabb eller något sånt? Eller är det en innekatt?

Tess

• Bemma

Vet inget om katter...men min hund gnagde bort allt hår på sin svans för att det kliade i rumpan! Hade analsäcksinflammation!! Då kan det va så att de inte kommer åt eller inte fattar att det kommer från rumpan så då får svansen ut för det!
    Kanske kan vara något liknande?
    Har du varit hos veterinären?

• Muminmamman

Och min hund gjorde så när han hade mjällskabb vid svansroten. Kolla med veterinären.

• Rosa små moln

kan e inte va så att han/hon drabbats av ringorm?
    Blir runda utslag som kliar som attan

Nu jä*lar ska jag ha ett + till jul!
  • Bispan

Öh, "gnager" katten bort pälsen på svansen och du har inte varit till veterinär med stackarn????

• Skärgårdsfru

Nej jag vet inte vad det är men det låter verkligen sjukligt. Boka tid för veterinärundersökning åt den stackars katten så att han kan få hjälp. Uppenbarligen är det något som inte står rätt till.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Rigmor Mortis

Nära svansroten? Jag funderar på fetsvans... det borde kunna irritera så de gnager bort pälsen. Men ja, till veterinär först.

• Skärgårdsfru

Jag funderade också på fettsvans EKJ76

Det är främst fertila hankatter som råkar ut för detta fenomen, men även kastrater kan av och till råka ut för detta. Det är körtlar vid svansroten som utsöndrar detta fett som kan kännas omöjligt att bli av med och som ser otrevligt ut. Om man inte tar itu med fettsvans snabbt kan man riskera att katten tappar pälsen på det angripna området.

Något riktigt mirakelmedel finns väl inte mot fettsvans mer än att man vid ordinarie badning schamponerar svansen med YES diskmedel som man låter sitta ett par minuter. När katten är torkad och klar kan man talka det angripna området och hålla efter med talkningen varje dag. Problemet med fettsvans brukar gå i perioder och är i regel som värst när hankatten är som mest könsdriftig. Men som sagt även kastrater kan av och till råka ut för detta fenomen.

Talk som är bra att använda är bla:

-Johnson´s Baby Powder

-Natusan

-Varning! för apotekets Dialon. Detta innehåller fett som ger rakt motsatt effekt!

• bäbistokig

Tack för alla svar..Sist när han va sån här så va vi hos veterinären men han kunde inte riktigt säga heller..Han trodde att det kunde bero på stress eller att han va deprimerad eller nått..Vi kastrerade honom och han gick även en avmaskningskur.
    Han är en innekatt så det kan väl inte vara skabb eller?? Å mask får dom väl inte heller när dom går inne..Jag ska ringa veterinären igen har bara inte blitt av.
    Det började igen efter att våran dotter kom, tänkte att det kanske skulle gå över, men icke..Å han verkar inte stressad, han busar hela tiden nästan när han inte sover.. Å han e jättego å spinner å sånt.

Ska ringa veterinären imorgon å höra va han har att säga.

• bäbistokig

Veterinären säger att det e nått som min katt har fått för sej att göra..antagligen att han är känslig för förändringar. Fick kortison mot detta Förhoppningsvis för sista ggn.

• asaA

Bebistokig: Det svaret fick jag också av min veterinär, att det blivit ett vanebeteende. Men tillslut kom jag själv fram till att hon är allergisk mot fisk, främst då räkor. Så vi tog bort all mat med fiskprodukter i och VIPS så var hennes besvär borta. Jag kom på allergin när jag köpte nytt torrfoder med räk smak, då började hon o slicka bort hår på HELA kroppen, innan var det bara svansen.

• Skärgårdsfru

asaA

Vad bra att du kom på det! Foderallergi är faktiskt rätt vanligt när det gäller just fisk och räkprodukter.

• bäbistokig

asaA:
    Jaha, tror inte det kan vara foderallergi för vi har haft samma foder hela tiden...Men jag ska testa ett nytt nu så kanske man märker förändring där med..

Svar på tråden Min katt "gnager" bort pälsen på sin svans :-o