• NinaF

Att spricka mycket vid förlossningen

Jag nyss in det här inlägget, men det hamnade då under "känsliga rummet" och det känns som fler läser här så därför lägger jag in det igen:

Jag fick ett barn 2004 som förlöstes med sugklocka, jag sprack en hel del. Nu är jag gravid igen och ska försöka få ett kejsarsnitt beviljat.
    I min förlossningsjournal, där det står om stygnen har de kryssat i "prenium" och under suturer (som jag vet betyder stygn står det innre: flertal och yttre: I.C. Är det någon som vet vad det här betyder ? Vad är prenium, och kan man hävda att man själv tror att man var mycket nära en sfinkter ruptur eftersom det känns som jag fått ett bråck runt ändtarmsöppningen när jag tar i på toaletten ? Vad betyder I.C ?

Jag har dessutom ulcerös kolit(en tarmsjukdom där man blir väldigt lös i magen och ibland får blod i avföringen när man är dålig(har visserligen inte haft ngt anfall på 5 år)) men tror ni att jag kan ta upp det som ett argument att jag är rädd att bli "förstörd" i ändtarmen ? Tacksam för svar och råd !

• Svar på tråden Att spricka mycket vid förlossningen
  • MiaBu

Faktabanken / Ordlista Avdelningar ------ Faktabanken Bilder Berättelser Kejsarsnittsdiskussion Mailinglistan Kejsarinnor Aktuellt

ABC - "Alternative Birth Center", förlossningsklinik där man får föda så naturligt som möjligt. Har man haft en besvärlig graviditet och/eller förlossningen inte kan antas bli komplikationsfri hänvisas man till en vanlig förlossningsklinik.

Abdomen - buk, bukhålan

Ablatio - avlägsna, ta bort

Adherens - sammanväxning

Agraff - klämma som håller igen ett sår

Albuminuri - äggvita i urinen

Anemi - blodbrist, hemoglobinbrist

Anestesi - bedövning, lokalt eller via narkos

Antiseptisk - bakteriedödande

Asfyxi - syrebrist, andnöd, kvävning

Auroramottagning - Mödravårdscentral där det finns barnmorskor och läkare speciellt utbildade för att hjälpa kvinnor med förlossningsrädsla.

Cervix uteri - livmoderhalsen

Cyanos - syrebrist i blodet som orsakat blåfärgning av huden.

Doula - Kvinna som själv fött barn som är med som stöd till kvinnan under förlossningen.

Efterbörd - moderkaka, navelsträng och fosterhinnor efter barnet fötts.

Eklampsi - krampanfall, ofta i samband med en förlossning.

Endometrios - ett tillstånd som uppstår då livmoderslemhinna växer utanför livmodern.

Endometrit - en inflammation i livmoderns slemhinna

Endorfiner - kroppens egna ämnen vars verkan är liknande morfin.

Fissur - spricka

Hematom - ett blåmärke, blod som trängt ut i vävnaderna kring en blodkärl.

Hysterografi - röntgen av livmodern

Intravenös - injektion

Intubation - nedförande av ett rör i luftstrupen för underlättande av andning.

Katastrofsnitt - kejsarsnitt som utförs när det är verkligt bråttom och det gäller livet för mamman eller barnet.

Kateter - böjligt rör som kan föras in i kroppen. Vid ett kejsarsnitt brukar en urinkateter sättas in.

Labium pudendi - blygdläpp

Laparotomi - en kirurisk buköppning, buksnitt

Lumbalanestesi - Ryggmärgsbedövning. Annat ord är spinalanestesi.

Luxation - urledvridning

Medellinjessnitt - Kejsarsnitt som gjorts från naveln och neråt, var det vanligaste sättet att snitta förr men används nästan bara vid katastrofsnitt nu för tiden.

Navelsträngsframfall - då navelsträngen på barnet i livmodern faller ut framför barnet och kan orsaka syrebrist hos barnet. Brukar leda till kejsarsnitt.

Navelsträngs prolaps - se navelsträngsframfall ovan.

Obstetrik - förlossningskonst

Ooforektomi - äggstock som tas bort.

Ooforit - äggstocksinflammation

Oofron - äggstock

Ovarium - äggstock

Ovalution - ägglossning

Palpation - undersökning med händerna.

Partus - förlossning

Pelvis - bäckenet

Placenta - moderkaka

Prolaps - framfall

Prolapsus uteri - livmoderframfall

Ruptur - bristning

Salpingit - äggledarinflammation

Sfinkter - slutmuskel, ringformig muskel som stänger till en öppning.

Spinalanestesi - Ryggmärgsbedövning. Samma som Lumbalanestesi.

Starksnitt - Sätt att lägga snittet så att de ligger lite högre upp på magen än ett traditionellt bikinisnitt, på så sätt behöver man inte skära så mycket och mamman brukar må bättre fortare än efter ett vanligt bikinisnitt.

Sutur - kirurgisk söm men även en fast förbindelse mellan två ben.

Ur-akut snitt - Ett annat namn för katastrofsnitt.

Uterus - livmodern

Uterusruptur - Uppsprickning av livmodern, när livmodern spricker under värkarbetet. Risken finns vid vaginala förlossningar efter ett snitt men kan ske även om man inte snittats innan.

www.kanalen.org/kejsarsnitt/index.php&subtype=ordlista

HITTAR EJ DE ORD SOM DU SÖKER MEN LISTAN VERKAR BRA

• Mia C

Hej

I dag är det mycket lättare att få igenom ett önskat snitt Dina argument ska räcka.

Lycka till!

• jossefina

Du skrev "prenium". Jag antar att det är PERINEUM du menar, vilket är detsamma som mellangården.

• Jagvetmest

Hej NinaF. Perineum betyder mellangård. Alltså att bristningen gick nedåt mot ändtarmsöppningen. I.C betyder Intracutant, dvs "i huden". Sen skulle jag bara vilja lugna dig med att omföderskor oftast får en mindre bristning än en förstföderska. Vilken otur med sugklockan, måste ha varit traumatiskt för dig.

• Lörpa

Hej

jag har fått beviljat snitt denna gång pga en sfinkter ruptur grad 3 av 4 sist. Jag har också en tarmsjukdom, Chrons och jag vill  inte att det ska bli jobbigare än vad det redan är vid skov med att hålla tätt osv. Tog upp detta o jag hade inte problem att få det beviljat.

Fråga gärna om du undrar över något

kram o lycka till

(¯`°?.¸ ღ selma med planerat snitt 18 december ღ ¸.?°´¯)
  • Lörpa

kan tala om att det var mitt andra barn jag sprack så med också. första barnet tog de med sugklocka medans andra kom av sig själv,..

(¯`°?.¸ ღ www.thinkerbell.se ღ ¸.?°´¯)
  • Sophie82

Jag svarade i din andra tråd... sprack massor med ettan och tvåan..hela perineum, alltså vägen mellan underlivet och rumpan.. mellangården. Brasst också innuti vaginan. Tog lång tid att läka och hade mkt problem efter.
    Tredje födde jag med planerat snitt. Och fjärde födde jag vaginalt och då sprack jag ingenting! Vart bara ett litet sk skönhetsstygn!

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410 & Nova 0605
  • grabbarnabus

Jag sprack också massor med ettan, hela mellangården och långt upp i slidan, så långt att barnmorskan ville skicka mig upp på operation. Var också sugklocka!

Nästa förlossning gick så snabbt att jag borde ha spruckit massor men det gjorde jag inte! Så det behöver inte bli lika som första!

Lycka till med vad du än bestämmer dig för!

• Norahs mamma

Jag sprack väldigt mycket, en hårsmån ifrån operation, med första barnet...
    Med andra barnet fick jag några få invärtes stygn bara .-)

Svar på tråden Att spricka mycket vid förlossningen