• KnutRut

Febertermometer! Vilken sort är bäst???

Hejsan!!!

Kollar lite på apotekets hemsida angående febertermometer...
    Fastnade för Febertermometer Terumo elektronisk, för rektalt bruk eller munhåla
    (Terumo Sweden)....
    Men är den bra???
    Och vad menas med rektalt bruk???
    Kan ni rekommendera några febertermometerar??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Febertermometer! Vilken sort är bäst???
  • Jempa1

Rektalt bruk är väl att man tar tempen i rumpan.

• Snutten

Hej!
    Rektal bruk är när man tar tempen i rumpan. Det är den metoden som är bäst. Det finns örontermometrar men de är inte riktigt tillförlitliga, det kan vara svårt att få in rätt teknik speciellt om barnet vrider och vänder på huvudet hela tiden. De är ganska dyra oxå jämfört med de vanliga. Ett litet barn byter man ju blöjor på och då kan man ju passa på. Sen är det klart att till ett större barn så kanske örontermometern är bra.

• Firren

Febertermometer Terumo elektronisk, för rektalt bruk eller munhåla för 166 kronor är den jag tycker är bäst. Man kan också köpa plasthylsor att sätta på, vilket känns fräscht. Batteriet håller i öändlighet om man stoppar tillbaka den i fodralet.

Jag har även deras elektroniska termometer för örat. Den är väl ok men inte så tillförlitlig. Det som är brra är att man snabbt kan få veta om barnet har feber eller ej. tex medans de sover vilket kan vara bra att slippa väcka dem. Men vill man veta en exakt temp är de inte att lita på då till exempel teknik kan påverka resultatet, eller om barnet har legat på det örat. Det kan också påverka om man har mycket vax i örat som sitter i vägen. Det bästa är att ta fler ggr för att få en medeltemp.
    Den är inte direkt prisvärd tycker jag då man klara sig bäst med den andra. Den visar rätt!

• KnutRut

Tack så mycket!! Nu har jag bestämt mig för Terumo!

Kjamisar!

• LyNxQ

Å så finns det napptermometrar också! Fast det är kanske inte så väldigt noggranna...

• soffan110

har också hört det där med napptermometrar...är det
    någon som vet hur de funkar...har också hört om
    panntermometer...dessa låter ju väldigt enkla...

• 5 barn Waldenryd

JAg kan säga som har örontemp och rumptemp så är rump tempen bäst till barn. Örontempen är för stor att stoppa in i öronen på barnet. Örontempen är för större barn och vuxna tycker jag.

Svar på tråden Febertermometer! Vilken sort är bäst???