• Den där Linn

Framträdande söm vid fontanellen

Min kille har, så länge jag kan dra mej till minnes, haft en väldigt framträdande söm på huvudet. Alltså precis i sömmen vid fontanellen, går från övre delen av pannan och upp dit. Känns precis som en bula och om man följer sömmen ner mot pannan så är den väldigt utstickande.

På 18 månaders kontrollen i tisdags frågade jag läkaren om detta men hon sa att eftersom han utvecklats normalt hittills och inte verkar ha andra svårigheter så skulle vi avvakta.

Idag fick jag ett samtal från BVC där dom ville prata med mej ang. detta. Jag missade samtalet och ska därför ringa dom så fort jag kan imorron.

Vad kan det vara? Fler som har barn med utmärkande söm?

Jag blir så rädd...hon lät verkligen inte "uppåt" i det meddelande hon pratat in på mobilsvaret Varför sån ändring från att läkaren sagt att vi skulle avvakta till att nu vilja prata om det?

• Svar på tråden Framträdande söm vid fontanellen
  • enyasmatte

oj, det lät inge kul
    Men du ska vara glad att de uppmärksammat det i alla fall, även om de sa att det itne var nåt först.

jag håller alla tummarna och hoppas att du skriver direkt du får veta nåt.

Kram P

*vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • Ada71

Hej Linn84!

Tänkte berätta lite om vad vi har varit med om:
    Vår son föddes med en mycket tydlig söm i pannan, en ås ända ner till näsan. "Benplattorna" låg omlott. Direkt på BB röntgades han, men inget tydde då på att det var en sammanväxning.

Om plattorna fastnar omlott så kan skallen inte vidgas på normalt sätt just där, därför är det viktigt att följa upp detta. Efter några veckor tyckte BVC att sömmen verkade sitta fast och vi blev remitterade till ny röntgen och därefter till neurolog på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Där bedömde man att en operation behövdes för att öppna upp skallbenet. Sonen opererades sedan på plastikkirurgen på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg när han var tre månader gammal. Han är nu 11 månader och resultatet är jättefint!

Om din son hade haft liknande problem så tror jag att det hade blivit tydligt tidigare! När vår son opererades så hade hans skalle redan hunnit få en spetsig form på grund av den sammanväxta sömmen, det gick att se med blotta ögat. Och då var han alltså bara tre månader! Men det kan kanske vara så att er läkare vill försäkra sig om att din sons skalle kan växa som den ska!

Den medicinska beteckningen för sammanväxning av skallens sömmar är synostos och förekommer i olika varianter. Ett barn på 2000 i Sverige föds med detta. Säg till om du vill veta mer.

Var inte alltför orolig och berätta hur det går!

• Mumsen

Hittade lite om sömmar och fontanell.

"Sömmar och fontaneller
    Sömmarna mellan benen kan kännas olika tydligt hos olika barn. Hos en del barn kan man känna en tydlig mjuk söm på några millimeters bredd, hos andra är den svår att känna. Där sömmen mellan pannbenet och de två hjässbenen träffar på den längsgående sömmen mellan de två hjässbenen mitt på skallens främre del bildas den främre fontanellen, som har formen som ett ruter ess. Denna stora fontanell kan vara från några centimeter till några millimeters vidd. Om fontanellen är stor kan den se insjunken ut när barnet sitter upp.
    Där den längsgående sömmen stöter på den bakre sömmen i nacken bildas den lilla eller bakre fontanellen. Den är betydligt mindre och kan ibland inte kännas.

Den stora fontanellen blir allt mindre under det första levnadsåret och känns inte längre mellan ett och två års ålder."

www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp

• enyasmatte

Mumsen - tack, nu känner jag mig lite lugnare. blir så orolig trots att jag aldrig ens träffat Linn och hennes små IRL.

*vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • Den där Linn

Hej! Vaken tidigt

Tack Mumsen, men Villes söm är bra mycket större än några millimeter man kan alltså se att det "sticker ut", mest precis framför fontanellen men också en liten, liten utväxt ner på pannan.

Ada71, vilken tur att allt gick bra för er. Ni märkte ingen annat "konstigt" med honom? Nu var han ju iof så liten, men tänkte om hans humör, utvecklig eller annat var konstigt?
    Som jag sa så kan man även hos Ville se det med blotta ögat, inte att skallen är spetsig, men man ser sömmen väldigt väl och speciellt där vid fontanellen där det är som en liten spets (känns mest som en bula).

2½ timme tills jag kan ringa...

• Den där Linn

Nu har jag äntligen kommit fram på BVC och fick prata med läkaren. Hon skulle skicka en remiss till barnkliniken för att kolla upp det här, hon trodde dom hade vuxit ihop lite för fort

• Ada71

Hej igen!

Bra att ni får en kontroll, även om det kanske känns oroligt!
    Svar på din fråga: Nej, vår kille hade inte några sådanda problem som du frågar om. Hans sammanväxning hade kunnat ge ett annorlunda utseende, men inte påverkat hans utveckling i övrigt. Han har alltså gjort en plastikoperation, liten som han är!!

Vad jag har förstått så utvidgar sig skallen på andra ställen än där sammanväxningen är. Därför så blir skallens form konstig, men hjärnan får ändå tillräckligt med plats. Det finns vissa syndrom med sammanväxningar på flera ställen och då kan det vara fara för hjärnas tillväxt. Jag tycker att det var slarvigt av er läkare att uttrycka sig sådär att "eftersom han utvecklats normalt hittills", förstår att du blev orolig. Det är ju läkarnas jobb att se saker INNAN utvecklingen påverkats.....

Skriv igen när ni varit på undersökning. OM det är en synostos så finns det bra information!

• feb2006

Hur har det gått? Vi har också fått en remiss till Sahlgrenska för en yttre bedömning. Fick röntgensvaret idag och hans främre fontanell och sömmen i pannan är ihopvuxen. Vet ännu inte om det blir op, men känner mig hemskt orolig...

Hur gick det för er????

Svar på tråden Framträdande söm vid fontanellen