• Lussekatten

Blutsaft istället för de sabla järntabletterna??

Hej!!
    Kan man dricka blutsaft istället för att äta järntabletter?? Har fått NIferex å min mage e stenhård. Vaknade natten till idag med jätte ont i magen. Blev helt genom svett av att bara tänka tanken på att röra benen..
    Så jag satt i ca en timme på dass.. Grrr.. kl. 4 i morse!!
    *suck*

• Svar på tråden Blutsaft istället för de sabla järntabletterna??
  • Monica H

Prova med mitt val kvinna. Det är också tabletter finns receptfritt på apoteket, och de innehåller allt man behöver enligt min bm. Det funkar för mig.

• KnutRut

Jag dricker blutsaft och rekommenderar det stort....
    Men min BM hatar att jag dricker det för man får inte i sig lika mycket järn säger hon men det spelar ju ingen roll....
    Låg på 120 i järnvärde senast och känner mig hur pigg som helst...
    Prova det!
    Du blir inte förstoppad och du klarar av mycket....

• Hattifnatt

Min bm rekommenderade faktiskt blutsaft, visserligen som komplement till Niferex, men ändå...och jag tyckte det fungerade mycket bra.

• Ankmamman

Tummen upp för blutsaft!!!! Jag har tagit det från V 30. (Nu är jag 38+3) Det har funkat JÄTTEBRA!! Jag var oxå orolig för förstoppning, men har sluppit det fram tills för ca 2 veckor sedan :(
    Jag trode jag skulle bli tokig!!! Man måste ju kunna gå på toa!
    Så Jag gick in på apoteket och köpte "Laktulos" mot förstoppning DET ÄR EFFEKTIVT Jag lovar!!!!! (I förebyggande syfte)

Bara ett litet tips för de stackare som är hårda i magen.

KRAM Annica.

• Vågen

Jag dricker bara blutsaft och jag tycker det räcker, i allafall för mig. Först käkade jag hemofer, sedan fick jag öka de till 4 st/dag då gick jag över till Niferex, men de gjorde min mage helt knasig så då hoppade jag över dem och gick till blutsaft. Mitt HB ligger på samma nivå som med Niferex nu, plus att magen blev okej igen!
    Lycka till!

• LyNxQ

Anledningen att BM inte rekomenderar Blutsaft är att det är ett naturmedel, och har inte genomgått någon "läkemedelskontroll", dessutom är det väl lättare att bestämma järnmängden i en vanlig tablett.. Då vet man ju att man får i sej exakt den och den mängden... Men det måste ju vara bra mycket bättre om man dricker Blutsaft och mår bra, än äter "riktiga järntabletter" och får ont i magen och mår illa... Så tummen upp för Blutsaft tycker jag!

• rakel

Jag har också tänkt börja med blutsaft ett tag, framför allt för att syrran säger att man blir så pigg av det. Jag har dock glömt fråga henne var man köper detta. Finns det i vanliga mataffärer eller är det hälsokostaffär som gäller? /Rakel

• Rae

Jag är semivegetarian (äter fisk) och har hela tiden druckit Blutsaft, är nu i v 29. Mitt HB började på 142 och är nu på 127. Jag tar två "huttar" om dagen. BM är nöjd men har också sagt att hon inte får rekommendera det till mig men detta drack jag ju redan innan, bara inte så frekvent.

• Mausiii

Har du provat Hemofer (skonsamma järntabletter på apoteket)? Jag har fått problem med magen av andra järntabletter, men just dessa klarar jag av!

• Mirris

Halloj!!
    Jag har slutat med mina järntabletter.. äter ett knippe broccoli i veckan istället... o ÄNTLIGEN är magen normal igen :=)
    Hb:t låg sist på 132.. kanon!

Svar på tråden Blutsaft istället för de sabla järntabletterna??