• NotGonnaGetUs

Grillspett på engelska?

Hej!
    Är det nån som kan ett bra ord för grillspett på engelska?

• Svar på tråden Grillspett på engelska?
  • RolfRuben

grilledpinne you knöw

• NotGonnaGetUs

Ordet ska vara korrekt nog att stå i en meny på restaurang.

• Dino78

Hitar ordet STEWER och (sish)Kebab

DIF i själ och hjärta
  • HeddaBigBum

Kebab:
    also spelled kabob, these are skewers of meat, fish, or vegetables grilled over a fire. All countries serve some version of this dish.

Minced meat, grilled on a skewer.

Small chunks of meat, fish or shellfish that are usually marinated before being threaded on a skewer and grilled over coals. Pieces of vegetables can also accompany the meat on the skewer. Also called shish kebab and shashlik.

etc... KEBAB (min man från USA hade lite svårt att skilja på Kebab och kebab i början )

• irrajk

skewer tänkte jag också... sambon säger att shish kebab inte bara gäller kebab som man ser det i Sverige utan kan vara vad vi i Sverige kallar grillspett. Men kan inte säga helt klart.

• HeddaBigBum

www.google.se/search&hs=YUq&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&defl=en&q=define:Kebab&sa=X&oi=glossary_definition&ct=title

• HeddaBigBum

ok... länken funkar inte... oh well...

• Dino78
    NotGonnaGetUs skrev 2006-11-28 23:30:48 följande:
    Ordet ska vara korrekt nog att stå i en meny på restaurang.
    Men jag tror folk skulle förstå BBQstick
    DIF i själ och hjärta
  • NotGonnaGetUs

Tack för alla svar!!!

• sherlock

Skewered chicken? Cocked over a charcoal grill.

BBQ andänds bara då rätten är antingen marinerad i BBQ sås eller sereveras med BBQ sås.

Grillad översätts oftast inte till BBQ, om man inte talar om en Grillfest som då kallas BBQ.

• Fru Kirta

Enligt en menu i en liten stad i somras: chicken on a spitt
    Låter ju urläckert...

• brokig

Själva spettet heter ju skewer. Maten däremot kallar jag för antingen kebab (vilket i Sverige säkerligen kan missförstås) eller mixed grill (from a skewer)

• Bupa

Grilled stick with a chicken on it?

Svar på tråden Grillspett på engelska?