• Skogsjäntan

Hundmat för kräsna vovvar, finns det?

Vår 5-månaders valp äter inte sin mat. Hon vill ha godis och hon tjuvar vår mat men sin egen tittar hon knappt åt.

Eftersom hon måste äta så har vi nu fått blanda i lite blötfoder i maten, då äter hon.

Det där med att ta bort maten efter några minuter och inte ge henne något annat fungerar inte.

Hon får nu Royal Canin för medium-valpar, har även provat med Eukanuba. Doggy provade vi med och det åt hon men det blev hon gasig och lös i magen av, det är ju inte så näringsrikt.

Någon som har tips? Eller är det "okej" att blanda blötfoder i maten så att hon äter det. Eller gör det bara saken värre i längden?

• Svar på tråden Hundmat för kräsna vovvar, finns det?
  • micorazón

jag fick rådet att ställa ner skålen med Royal C. i 1 timme, sen skulle jag ta upp det. Efter 1 1/2 dag utanmat fattade hon. Sen åt hon upp varje gång....... så länge dem dricker e detta ingen fara.. ibland får vovvar en fix idé...

• micorazón

vet att vet. har ett fode som ska vara extra gott.. tycker hon om frollic?? lägg isåfall någrá bitar som aptitretare.. :)

• sara81

Vad har ni för hund?

Jag har haft samma bekymmer men det var ett "rasproblem" enligt vet.

Nu äter han lite av Magnussons foder men annars inget.
    Det funkar inte ens med färskfoder.

Min vet sa att det var ett spetsbekymmer men jag tänker inte satsa min tå på att det är så....

Det är andra gången jag ser det med en spets och drar nog mina egna slutsatser att hans ord stämmer alltid

• Dt81

Jag har två mycket kräsna hundar, har provat flera sorter dyra och billiga. Så länge din hund äter valpfoder så tycker jag att du kan blanda i burkmat.Jag har provat allt från kaviar, lite sås m.m. Det behövs oftast inte mycket för att lura i dom maten. När hunden är vuxen och frisk så ska man inte behöva köpa det dyraste fodret. En frisk hund klarar sig gott på foder i lagom pris klass. Jag har testat mig fram och nu sen en tid tillbaka Pedigree. Mina hundar mår bra.

• Gnista

Köp Bravo eller Klass (finns i djuraffärer). Det är två olika sorters färskfoder som är styckfryst i små potionsbitar. Dessa brukar vara mycket smakrika, och har även ett bra näringsinnehåll, något jag tycker är avgörande. Jag blandar Bravo med Royal maxi mature till vår ena hund, och han äter med god aptit. Utan Bravo vägrar han äta. Jag vill dock att han får torrfoder också eftersom det är bra för tänderna. Annars går det bra att bara ge dessa frysfoder.
    Jag har aldrig fattat varför man ska tvinga hunden att äta en viss sorts foder genom att ta bort matskålen om den inte äter. Hundar har också smaklökar, och tycker kanske helt enkelt inte om maten. Vi vill ju äta sånt vi tycker är gott, varför ska inte våra bästa vänner få göra det?
    Desstuom kanske inte hunden är hungrig på dom tider vi ger den mat. Då kan den tvinga i sig maten bara för att den är rädd för att inte få något mer.

• Nifelheim

Men alltså. En frisk valp svälter inte ihjäl sig själv. För det första BYT INTE foder. Hundar mår inte bra av att man hattar mellan olika foder, bestäm er för ett. Ställ ner maten när hon ska äta, äter hon inte så ta bort maten. Ställ sedan ner den efter ngn timme och ta bort om hon inte äter.
    Håll inte på och blanda med annan mat, då är risken stor att ni kommer få göra det hela livet.
    Många hundar har perioder där de testar om matvägran kan få husse och matte att krusa mer för dem, men det går över om man inte bryr sig. Som sagt, så länge hon är frisk och kry och inte oroväckande smal från början så kommer hon INTE svälta sig själv. De äter när de är hungriga

• Skrutt 83

Precis som ovanstående har sagt ska man undvika att byta foder på hunden när man ger ett så bra foder som Royal. När det gäller kvalitetsfoder som Royal, Eukanuba, Nutro, Hills och Precept m.fl så kommer hunden alltid att äta en liten kvantitet mat om man jämför med lågkvalitets foder såsom Doggy, Pedigree m.fl detta beror på näringsinnehåll och köttmängd i fodret. Eukanuba innehåller tex ca 30% kött medan doggy endast 4% detta gör att hunden alltid kommer äta relativt lite av de bra fodren, detta betyder inte att hunden inte gillar det utan att det är ett bra foder. Sedan ska man skilja på om hunden matvägrar dvs inte äter ngt alls av fodret eller bara äter lite av det.

Det är viktigt att inte erbjuda hunden en massa annat om den inte äter, detta gör den bara mer kräsen då vet den att den kommer få nå annat om den vägrar. Hundar känner av energimängden i fodret och på baksidan där föreslagen mängd står så är detta ett förslag sen om man har en hund som är mkt aktiv kommer den äta mer och vise versa. Du skriver också att hunden är 5 månader, då är det viktigt att den får fortsätta äta valpfodret tills den är 1 år.

Förlåt att det här blev långt, jag föreslår att du pratar med dem i din djuraffär om du är osäker på hur du ska göra. Jag jobbar själv extra i djuraffär och vill därför påpeka vikten av att ge just ett kvalitetsfoder. Lycka till!

• Blomsterpinglan

Jag hade/har en mkt kräsen hund.Jag började då med färskfodret Nordic hundfoder,mina hundar bara älskar detta foder och mår hur bra som helst av det.
    Vi provade med fodret class,även om det va ett färskfoder så hatade mina hundar detta.så jag rekomenderar Nordic Hundfoder.

• Blomsterpinglan

P.s använd INTE Frolic som foder!Använd detta som godis istället.

Svar på tråden Hundmat för kräsna vovvar, finns det?