• Spookystar

Ont i svanken!!

som tusan har jag! i dag har jag haft grymt ont.Min kille har masserat mej och han sa att det va väldigt spänt! Är det foglossning? lr vad kan det vara? Jag har haft så ett tag nu och det är ganska jobbigt*suck*

• Svar på tråden Ont i svanken!!
  • trazzlan

Det kan också vara överansträngning av svanken om du gått och stått mycket under dagen. Prova att stå på alla fyra och skjut rygg som en katt. Det kan lätta....men det kan ju vara foglossning också så fråga din BM.

• Jungfru1985

hej..fick oxå ont där under graviditete..nu är d snart 4 månader sen förlossnning och jag har fortfarande ont!!

• Robyn

Jag har också ont, speciellt när jag ligger på rygg och inte "får ned" svanken ordentligt. Tränade bodypump igår och fick värk i svanken vid knäböj och bröstpress (liggande). Nästan som det skär i ryggen!

Ska undvika sådana övningar, annars gör det nämligen inte så ont.

Får man ont där kan det bero på svag rygg, ryggslutet är ju jättesvårt att träna upp. Men tyvärr kan vi nog inte sätta igång med värsta träningsprogrammet nu när vi är gravida. Prova istället att göra som trazzlan föreslår eller vila på rygg med benen ganska mycket böjda, då trycks svanken ned i underlaget. Tänk också på att ge stöd för svanken om ni sitter mycket, sätt er längst in på stolen och/eller sätt en liten kudde bakom ländryggen när ni sitter i en fåtölj eller liknande. Det är faktiskt jätteskönt!

• Spookystar
    trazzlan skrev 2006-11-29 07:29:40 följande:
    Det kan också vara överansträngning av svanken om du gått och stått mycket under dagen. Prova att stå på alla fyra och skjut rygg som en katt. Det kan lätta....men det kan ju vara foglossning också så fråga din BM.
    ah ok.tack för tipset
  • Spookystar
    Jungfru1985 skrev 2006-11-29 07:38:19 följande:
    hej..fick oxå ont där under graviditete..nu är d snart 4 månader sen förlossnning och jag har fortfarande ont!!
    ok..Uschh vad jobbigt! Jag tycker det är jätte jobbigt bara nu! suck
  • Spookystar
    Robyn skrev 2006-11-29 08:23:52 följande:
    Jag har också ont, speciellt när jag ligger på rygg och inte "får ned" svanken ordentligt. Tränade bodypump igår och fick värk i svanken vid knäböj och bröstpress (liggande). Nästan som det skär i ryggen! Ska undvika sådana övningar, annars gör det nämligen inte så ont. Får man ont där kan det bero på svag rygg, ryggslutet är ju jättesvårt att träna upp. Men tyvärr kan vi nog inte sätta igång med värsta träningsprogrammet nu när vi är gravida. Prova istället att göra som trazzlan föreslår eller vila på rygg med benen ganska mycket böjda, då trycks svanken ned i underlaget. Tänk också på att ge stöd för svanken om ni sitter mycket, sätt er längst in på stolen och/eller sätt en liten kudde bakom ländryggen när ni sitter i en fåtölj eller liknande. Det är faktiskt jätteskönt!
    ah ok.tack för tipset
  • Pna

Det kan också vara så att rumpmuskeln är för kort (överansträngd). Prova att stretcha den försiktigt sittande på en stol! (Brukar lätta för mig)

Svar på tråden Ont i svanken!!