• modesty

Älgar på tomten!! ..

Någon som har något tips att få bort älgar från tomten?..
    Vi har nu bott ca 1 månad i vårt nya hus och älskar det :) men vi har tydligen besök rätt ofta av 2-3 älgar på tomten. Senaste spåren jag såg var just under vardagsrums fönstret intill altanen..
    En kväll ville vår 6 årige son att jag skulle stänga hans sovrumsdörr vid läggdags?! ..han trodde stackarn att älgarna kunde komma in i huset och var rädd.

Tillägger att vi bor i ytterslingan mitt i ett villakvarter!..

• Svar på tråden Älgar på tomten!! ..
  • Mamma Mysig

Har ni goda äpplen på tomten?

Jag tycker älgar är jätteläskiga, de är så himla stora, men jag har inte något tips för att bli av med de, kanske ett stort staket

• LeWi

Vi har ofta älgar och rådjur i trädgården - tycker det är ganska häftigt
    Älgar är mäktiga djur!

Skulle föreslå att du öppnar ett fönster och bankar i en kastrull eller nått när du ser dem...
    Sen kan det vara ett tips att se till att ni int har en massa äpple kvar i trädgården - de brukar dra vidare när godsakerna är slut

• modesty

Nej inga äpplen. Ja visst är de stora, de borde ju vara rädda och hålla sig i skogen tycker jag.
    Nja, blir inte så snyggt att mura in sig med ett staket men tack för tipset.
    Fler tips någon?

• LeWi

Mamma mysig - ett plank i såna fall... Älgarna kliver lätt över våran häck och den är typ 1.50 hög!

• modesty

Rådjur är ju jättesöta, skulle hellre ta dem

• Bisquit

skaffa hund...

Eller ring mig så tar jag med mig älgbössan.. ha ha.

Ring kommunen, dom har viltvårdare som kan tipsa dig. Nånting måste du ju ha i din tomt som gör den så oemotståndlig. Eller använder dom den bara som transportsträcka?

• LeWi

Du kan ju prova att hänga upp saker som fladdrar eller låter på väl valda ställen på tomten?

• Jossebell

Lampa med rörelsedeckare (eller vad det känner) får åtminstone rådtjur att tveka men det hjälper inte i längden.

Inga mumsiga träd på gården
    Inga goda krokusar eller annat mums på våren. (är fortfarande arg på rådjuren som rensade alla min krokusar, tulpner och påskliljor... Lärde mig då att skotta upp snö mot husväggen (alltså rabatten) så att djuren börjat vara i skogen innan de kom fram. (blommorna alltså)

• Bisquit

Ang staket kan älgar hoppa över ett på 2m sfrån stillastående. Så då måste du ha ett jädras högt staket för att hålla dom ute.

• Mamma Mysig

Ja eller kanske elstaket med starkström i skojja bara, inget kul när de kommer på att de vill dela tomt med en

Hoppas det slutar och älgarna hittar något annat ställe att vara på

• modesty

Tror älgarna kan ta sig över rätt höga staket. Hörde om en älgtjur som hoppade över viltstägslet vid E4:an för att komma över vägen till korna på andra sidan..

• modesty

Jossebell: Tack för tipset, en lampa med rörelse sensor ska inhandlas!!

Lewi: hmm, ett fint mysigt vidspel som pinglar lite, jepp ska inhandlas!

Bisquit: Haha, jepp ringer dig i sista hand *S*

• Bisquit

Modesty, tänk på att saker som fladdrar låter osv bara fungerar ett kort tag. Sen vänjer sig älgarna vid det.

Så köp inget som koster multum...

• modesty

Bisquit: Sant, låter som du är en god älgkännare. Bra med så många tips.
    Tack alla!!

Har ju hört om en del tokiga älgar genom åren så lite rädd dem är man ju. Men det är väl inte normalt att de ska söka sig in på villakvarter, eller?
    Vad är det som gör dem så närgågna?.. Har vi för mkt björn i skogarna? Eller är det bara för många älgar? ..

• Bisquit

Ja antingen kan dom ju var skrämda av nått. Men det är inte så troligt.

Förmodligen är dom ute efter mat. Frågan är ju, stannar dom på din tomt eller går dom bara förbi?

Älgar bli tokiga då dom äter jästa äpplen. Dom blir skitfulla och aggresiva. Men älgar som vänjer sig vid människor är inte heller bra. Då måste dom flyttas eller helt enkelt avlivas om det inte finns nån annan lösning.

Annars så är dom inte farliga. Försök undvika att komma mellan älgmamman och kalvarna. Om hon nu har några.

Göra som när man går över vägen fast på tomten. Titta åt båda håll.

Lycka till!

• pellesmatte

vi har haft problem i vår trädgård , inte kul när man har barn ute , vi kontaktade kommunen som kom och sköt dom.

Svar på tråden Älgar på tomten!! ..