• shrimp

10 mån blir arg när maten är slut

Min son som är snart 10 månader älskar mat så mycket att han blir jätte arg och skriker när maten (allt han äter) tar slut.
    Han kan börja gnälla t.o.m. när mat är på gång och när han anar att det inte är många skedar kvar när man matar och ack om man råkar säger ordet "slut" innan då jäklar vad arg han blir (tappar andan etc).
    Jag har slutat amma helt nu, sen en vecka tillbaks bytte jag ut kvällsammningen och introducerade välling som han också älskar. Han får en flaska och blir galen när det tar slut.
    Ska jag ge mer mat helt enkelt?
    Han får en hel 8 mån mat burk och halv puré. Gröt får han 11/4 portion.
    Han väger drygt 10kg 77cm.

• Svar på tråden 10 mån blir arg när maten är slut
  • shrimp

Inga andra barn som gillar mat?!

• sturen

varför skulle han inte få äta sig mätt?

• mludvigs

Min son har nästan alltid varit matglad och han har alltid fått tills han inte vill ha mer.
    Jag har resonerat så att jag själv alltid vill äta mer om jag är hungrig så varför ska min son inte få det då (även om det känns som om han äter mycket).

• Norrbottens Skogsrå

hehe min son gör också så ibland :) Tror det är lite det att han äter så fort att han inte hinner känna att han är mätt! (äter han mer spyr han bara upp det) Så jag brukar ge honom ett rån eller så att knapra på efteråt som tar lite tid och när han väl ätit upp det så brukar mättnaden ha kommit ikapp honom :) Har du provat nåt sånt?

• shrimp

Jag tänkte mer att det känns som hans attitude till mat är att det är kul att äta eller nåt. Det var inte frågan om att han INTE ska få äta mer.
    Asch jag får väl ge mer då helt enkelt och se om han blir nöjd ... :o/ Kan man äta 1 1/2 gröt t.o.m 2 portioner? Vad får era små?

• shrimp

Oooh ja om det inte fanns rån!! Det får han på direkten efter, då blir han nöjd en stund. Jag tror också att han äter för fort.

• shrimp

Hmm en tanke, om välling. Hur mycket välling kan de dricka. En flaska rymmer ...220ml eller ...ska man fylla på mer? Gör nån det?

• sulinajo

Angående gröt så äter min son 2portioner gröt varje gång,han är 1år nu och väldigt glad i maten (är i en svacka nu pga tänder men annars).

• Thezz mamma till två

Sådär är min son också och man kan faktiskt inte låta dom äta hur mycket som helst sturen efter som dom nästintill "hetsäter".

Hur ofta ger du honom mat?
    Min son får oftast så här, ibland får han lite macka här och där eller kex eller nåt om det hinns med.
    9.00 Välling på ca 200 ml vatten
    13-14 rester från gårdagen eller frukt med en macka
    18 Mat. Det jag lagar som han får pilla med och äta så mkt han vill ha, eller en burk.
    (om han är hungrig så får han gröt på 2 dl vatten till 1 dl pulver vid 20)
    21 Välling på ca 200 ml vatten

Han skriker och är nästan hysterisk när maten är slut, men jag försöker skoja till det och har nappen beredd när maten tar slut. Det brukar gå bra och han slutar oftast bara efter en halv minut!

ღ 25/1-06 Matteus & Tilde BF 17/4-07 ღ
  • shrimp

Äntligen! Aha så dem exploderar inte då. Det var typ det jag ville veta :oD

Svar på tråden 10 mån blir arg när maten är slut