• stinur

Resa med 1-åring - tips?!

Vi ska åka på en resa med släkten sommaren 2007 och vill nu ha tips på bra ställen att resa till. Vår son kommer att vara 1 år och så finns det ett barn till på resan som kommer att vara 12 år. Resten är över 20 år.

Vi har funderat lite över Rhodos bland annat, men är mottaglig för övriga resmål också.

Hur funkar det på flygplanet med en 1-åring? Finns det speciella stolar/sängar för dem?

Borde man ta med sig en resesäng? Barnvagn? Hur funkar det med maten för en 1-åring?

Hur funkar det om man är på stranden och bebisen vill sova, tror ni de kan somna under ett parasoll på stranden då?

Jag har verkligen ingen erfarenhet av 1-åringar så jag vet inte vad de kan vid den åldern, osv.

Har läst något om Happy Baby-lägenhet, vad är det?

Många frågor...hoppas någon har svar.

• Svar på tråden Resa med 1-åring - tips?!
  • kimmye

Vi reste till Bulgarien när Kim var ett 1 år.                   
    Lite tips som jag skulle tänka på nästa gång:

Ta med barnmatsburkar (jag frågade på resebyron om det skulle finnas och det sa dom att det skulle...men nej)
    Ta med en så lätt vagn som möjligt Men åndå så barnet kan sova i den.
    Ta med en vattenkockare så ni kan göra välling!!!!.

På planet så sov Kim nästan hela tiden, så det gick bra för oss.
    Vi gick in på vårat rum de soligaste timmaran, då sov Kim middag oxå. Man kan turas om som vuxna varanan dag.
    Kim sov i mellan oss i våran säng.

• Enji

Ang. när ni är på flygplatsen.
    Jag har precis flugit med vår 1-åring. Vi tog med oss vår resevagn och fick denna gången ta med den ända till gaten. Det är lite olika från gång till gång om man får ta med vagnen hela vägen. Men fråga när ni checkar in om ni får ta med den hela vägen om ni tycker det skulle vara lättast. 
    Jag har också en bärsele som jag har honom i när jag går till och från planet annars. Perfekt! Hade jag inte klarat mig utan. Var utan min sele vid ett tillfälle..aldrig mer!
    Nu har det kommit regler om hur mycket vätska man får ta med sig på planet. Jag hade en färdigblandad välling och en barnmatsburk (båda var kvar i sina respektive ursprungskartonger). Inga problem!
    Väl inne i planet får du ett bälte till barnet som du fäster i ditt eget. De måste sitta stilla i ditt knä vid start och landning. Glöm inte like kex och annat kul som de kan fördriva tiden med!
    Ha en trevlig resa!

• Julianna

Glömde säga att vi åkte med Vingresor och bokade "babypaket". Då ingår barnsäng och barnstol och sulky!!

Svar på tråden Resa med 1-åring - tips?!