• hoffa

Religiösa förskolor?

Detta inlägg är inte tänkt som en diskussion om invandringens fördelar eller nackdelar eller liknande.

Så vitt jag vet är förskolor och skolor(?) i Sverige idag fria och neutrala ur religiös synvinkel.

Frågan jag vill ha svar på är vilka fördelar man kan anse att en religiös förskola har jämfört med en neutral förskola?
    Ska vi ha religiösa förskolor i Sverige? Eller inte?

Själv är jag ateist men anser att alla har rätt att utöva sin religion så länge det inte drabbar någon annan. Jag anser också att barnen i Sverige ska få växa upp i en neutral miljö och själva göra sina egna val när dom blir äldre.

• Svar på tråden Religiösa förskolor?
  • melker03

Problemet är att ett barn aldrig kan växa upp i en "neutral" miljö. Oavsett vilka föräldrar man har så formas man av deras åsikter.

• Sallisen

Jag är troende men jag tycker nog att förskolor och skolor ska vara befriade från en ensidig syn på tro... Det är segregerat nog ute i samhället och förståelsen för varandra minskar... vi ska leva tillsammans för att förstå varandra, inte blanda oss i grupper där vi bara umgås med dem som tycker exakt som vi.

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Nadia

Hoffa skrev:

"Så vitt jag vet är förskolor och skolor(?) i Sverige idag fria och neutrala ur religiös synvinkel."

Hur menar du då? Finns det inga intryck av religion i undervisningen?
    När jag växte upp och gick i skolan (född -74) så var det en jädrans massa intryck hit och dit. Man blev inpräntad alla tidpunkter på året att "tro" en massa saker, ofrivilligt. Man firade Lucia, sjöng om de tre vise männen, påskägg osv osv. Är det neutralt menar du? Och de andra religionerna fick man läsa ytterst lite om, men kristendomen "dominerade". Konstigt att man blir "kristen" då, när det är så enkelriktat.

Sen att religionsböckerna är väldigt förvrängda (speciellt islams) gör ju inte saken bättre för toleransen gentemot andra religioner än just kristendomen.
    Ska man ha kristna (oavsett om de är praktiserande eller ej) som lär ut om kristendomen, ja då kan man ju ha buddhister som lär ut om buddishmen, muslimer som lär ut om islam osv.

• SkåneP

Nej tack.

Tycker det är för mycket religionspåverkan som det är och skulle gärna se än mindre sådant.

Jag ser religion som en socialt och av historiska/traditionella skäl accepterad variant av vidskepelse och sånt vill jag inte att undervisning ska baseras på.

Det betyder såklart inte att man fimpar undervisning i religions/livsåskåndningar, men det ska tas för vad det är och hållas där.

• SeTa

Jag är till skilnad från dig TS, troende kristen.
    Men visst tycker jag du har rätt! skolan skall vara en neutral plats med betoning på kunksapsjakt, inte på religion.
    Att komma till tro är fint på alla sätt, men skall man bli vallad dit som 5-6 åring? jag tycker inte det. jag tycker man skall ta den diskutionen med sina barn när de är gammla nog att förstå vad det innebär. Då kan dom välja själva!
    Så, NEJ till religösa friskolor.

• marina81

Jag tycker inte det är ok med religiösa friskolor, av en anledning, och det är att jag tycker att människor med olika religion måste träffas och blandas i samhället och lära av varandra. Hur ska man annars någonsin kunna få respekt för varandras olikheter om man inte får chansen att träffa vänner med olika bakgrund?

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • bizzy

nadia,

du sager att kristendomen dominerar i svenska skolor. jag skulle snarare tro att ingen religion dominerar i svensk skolstiftning (trots lucia etc).
    har (i spanien) har det precis (hostterminen 2006) borjats undervisas i islam po skolorna. det har som man kunnat forutspo blivit ramaskri, "vad hander nu med det katolska" etc etc.. har gor monga barn fortfarande i katoslka skolor, undervisas alltso av nunnor, anda fron 3 arsoldern.
    jag ar glad att det inte ar so i sverige! vi kan nog vara stolta over svenska skolan, den funkar nog valdigt bra.

• SusanneSJ

Neeej, inga religösa friskolor, förskolor el liknande i Sverige!! Tycker inte att vi ska fostras in i olika sorters religioner, tycker att vi alla här ska fostras under demokrati och inget annat!!

• hoffa

Bra svar från er alla.

Nadia
    Jag håller inte med om skolan och förskolan är influerad av kristendomen. I skolan firar man Lucia, påsk osv men även Midsommar som ju är en hednisk (tror jag) ritual. Halloween kommer ju mer och mer och vilken religion den tillhör vet jag inte.

Sen har vi ju Alla hjärtans dag som är kapitalismens högtid också..

Jag tycker nog att vi i Sverige har en kompott av högtider och det förändras hela tiden. Vem vet, snart kanske vi firar Ramadan också? Kallar man det "firar" förresten?

• marina81
    hoffa skrev 2006-11-29 14:38:06 följande:
    Bra svar från er alla.NadiaJag håller inte med om skolan och förskolan är influerad av kristendomen. I skolan firar man Lucia, påsk osv men även Midsommar som ju är en hednisk (tror jag) ritual. Halloween kommer ju mer och mer och vilken religion den tillhör vet jag inte.Sen har vi ju Alla hjärtans dag som är kapitalismens högtid också.. Jag tycker nog att vi i Sverige har en kompott av högtider och det förändras hela tiden. Vem vet, snart kanske vi firar Ramadan också? Kallar man det "firar" förresten?
    man firar väl inte ramadan, det är en månad av fasta och eftertanke, men man firar eid!
    it's a great big white world and we are drained of our colours
  • MSI

"Jag tycker nog att vi i Sverige har en kompott av högtider och det förändras hela tiden. Vem vet, snart kanske vi firar Ramadan också?"

Det kommer vi säkert göra.. Vi har ju redan nu flesta röda dagar i hela europa, så varför ska vi inte hitta på ännu fler skäl för att slippa jobba?

www.e24.se/dynamiskt/Jobb_karriar/did_14158139.asp

• En helt vanlig mamma

Jag tycker att den svenska skolan vilar pa en kristen bas och svenskan varderingar, vilka ar kristna.
    Jag tycker att religiosa friskolor ska ha samma ratt att existera som friskolor av andra slag. varfor ar det ok med bild/ idrottsskolor men inte religiosa? daremot maste man folja nationella planer och ha en insyn i undervsiningen och val av litteratur.

• hoffa

msi

Såklart du ska blanda in politik i detta
    Vad anser du i frågan?

• MSI

hoffa: En liten pik var jag ju tvungen att slänga in, speciellt som du placerat inlägget just under "politik"

Men jag är emot religiösa förskolor och skolor, då jag anser att det leder till ett segregerat samhälle.

• smaragden

Vad säjer orden:religös friskola..
    Tänk om vi skulle ha i landet religösa militärskolor.Undra inom hur många år det dröjer..gränserna töjs..

• JeckaH

Nej vi ska inte ha religiösa förskolor eller skolor i Sverige. Varför? För att religion endast ska beröras i undervisningssyfte, dvs allmänbildning. Skolan ska vara en plats där barnen får lära sig att tänka själva och lära sig vara toleranta mot andra som tänker olika.

Tycker inte att skolavslutningar eller dylikt ska hållas i kyrkan heller.

• klemenza

Bort med religion (och annan vidskeplighet för den delen) från alla svenska skolor inklusive förskolorna.

Fritt fram att hålla på med vad man vill på fritiden, frimärkssamling. fotboll, seanser eller kyrkobesök.

• VVVeni

Jag tycker att Svensk undervisnings instutioner så som fritids dagis förskolor grundskola gymnasium skall vara religionsfria men undervisa OM de olika religioner. Religioner skall man själv bestämma och bilda sig en uppfattning o, småbarn har inte den tankeverksamheten att bilda sig en sådan uppfattning och spec när de får det inpräntat från skola utan de lärsig saker där.

Religion skall man bilda sig en uppfattning om själv, i vuxen ålder då man kan själv fatta beslut ist för att de fattas åt en själv.

• Pingvinen Blomma

När jag gick i högstadiet, oreligös vanling kommunal grundskola (sjuan till nian) hade vi undervisning (som man ska) om de olika religionerna. PROBLEMET var bara att läraren var K R I S T E N !!!! och därför såg fördelningen av de olika religionerna ut ungefär så här:

1 & 1/2 år med kristendomen
    1/2 år med islam (sett från ett perspektiv som UTGICK från KRISTENDOMEN!!)
    1 år för övriga religioner inkl hinduism, wicca, new age etc. etc.

EN AVSTICKARE:
    Jag tycker det är sjukt med religion ungefär som folk tycker det är sjukt med homosexualitet (jag tycker inte att homosexualitet är sjukt, det är normalt). Och med sjukt menar jag att det finns folk som tror att man kan "bota" homosexulla till hetrosexualitet. Det måste jag säga. Men de flesta religiösa är trevliga människor som får göra precis vad de vill och tycka va de vill, men skall man tvinga med mig till kyrkan/synagogan etc. på lucia, skolavslutning osv - då biter jag!! Fy sjutton.

Det enda som är bra med religioner det är kulturen. Finns mycket att lära sig om folk där.

MEN..
    Att man skall ha förskolor/skolor inriktade på en särsild religion (kristen/islamisisk spelar ingen roll) ett är helt sinnessjukt. Man får redan en skev bild i skolan som den är. Specillt med könsroller och sånt (men det hör inte hit heller, skärpning på mig..)

Jag menar inget illa mot er som är religiösa. Jag har bara haft dåliga erfarenheter av allt som har med religion att göra att jag blir så ledsen och trött när folk pratar om sånt här. Gruppera sig i samhället istället för att sträcka ut handen till alla - även främligar. Nä. De får vara.

Svar på tråden Religiösa förskolor?