• strul

Köldeksem?????

Hej.
    Min son 3 år har fått först alldeles jätteröda kinder och sedan har det blivit som vita uppsvälda fläckar på kinderna. De försvinner efter ett tag när han kommit in i värmen. Jag tycker att det är lite konstigt att han är så känslig för kylan som faktist inte vait mer en -0 eller som idag -5. Han hade inte tvättat sig i ansiktet innan vi gick ut. Jag hade däremot smörjt in honom på kinderna med en kräm som skulle vara bra mot kyla o vind. dessutom så hade han en sk. väpnarmössa som täcker lite av kinderna.
    Han själv verkar inte ha besvär över kinderna. Men jag känner mig lite orolig...hur ska det bli när det blir ändå kallare????? ska han inte kunna vara ute med de andra barnen på dagis!? Har någon något tips????? jag ringde faktist till BVC idag.....de tyckte att jag skulle avvakta! vadå avvakta????????...tills det blir värre eller?!....jag vill ju innan det blir värre kunna avstyra hans besvär. Snälla ge mig tips!

• Svar på tråden Köldeksem?????
  • MysMellis

Jag läste någonstans att man inte ska smörja på morgonen om man ska gå ut senare...
    Det finns en del som är så känsliga för kylan...
    Jag tex får jätteont i mina ben när tempen ute ligger mellan ett par minus och 5-6 plus... Värken försvinner när det blir kallare och varmare....
    Jag får oxå "böjveckseksem" i armveck o knäveck i brytperioden mellan vinter o vår och vår o höst...
    Detta hjälpte nog inte men jag fick iaf säga min åsikt om detta

• cecjo

Jag har köldallergi som i mitt fall märks på så sätt att när jag kommer in igen i värmen och blir varm så blir jag jättevarm, svullen, röd och får klåda på de områden där jag blivit kall, tex ansikte, lår, händer etc. Om jag ger efter och kliar så blir det värre men det ger med sig efter ett tag. Det behöver inte vara speciellt kallt ute för att det ska börja klia, 5 grader eller om det blåser.

Om det är köldallergi din son har och det verkar som om han tycker att det kliar mycket så fungerar vanliga antihistamintabletter bra mot klådan och svullnaden.

• strul

Ni som har liknande! Är det här med de uppsvälda vita fläckarna något att oroa sig för? Jag menar om jag nu gör vad jag kan...smörjer in honom på kvällen med fet kräm, tvättar inte med vatten på morgonen, har en bra mössa typ "väpnarluva". Kan han då vara ute i "vanlig" kyla, ej över -12 utan att fara illa?

• april

Anledningen till att man inte ska smörja in barn innan man går ut är för att under den feta krämen så är man fuktig, och då kan man lättare få frostskador då den fukten inte kan ta vägen någonstans då krämen ligger i vägen på vatten blir det is det blir ungefär samma effekt.

• miss sara

Hej!! Min dotter har eksem året runt och jag smörjer henne med en fett alva som du kan köpa på apoteket. Men jag smörjer henne lite mer en timme innan vi går ut och det brukar hjälpa men, proa det.. vissa barn är känsligare mot kyla än andra... kram sara

Svar på tråden Köldeksem?????