Vilka målarfärger är farliga då man är gravid?
Hej på er!
Håller på att renovera hemma och det är nu dags att måla...
Men vilka sorts färger är det som är farliga då man är gravid?
Hoppas nån vet!
KRAM
Hej på er!
Håller på att renovera hemma och det är nu dags att måla...
Men vilka sorts färger är det som är farliga då man är gravid?
Hoppas nån vet!
KRAM
Alla, även de vattenlösliga, läste jag i en gravidtidning idag.
Läste på mvc att man ska måla med vattenlöslig färg och inte lackfärg. Har målat här om veckan och ska måla idag med. Är i v27
Fick den här foldern av min BM vid inskrivningen i förra veckan. Tydligen hade det kommit någon larmrapport om hur farligt det var att måla, och då gav måleri/färgbranschen ut den här.
www.sveff.se/Visst_kan_du_mala_2006%20Low.pdf
Så alltså: vattenbaserade färger är OK!
Tror också att vattenbaserat är ok. Vi håller på att måla om hemma och den vattenlösliga färgen luktar ingenting alls, så då kan den ju inte vara farlig!
Cherie - Tack så mycket för länken för det är så här att vi kommer ju att flytta till större då det börjar närma sig BF och man vet som sagt aldrig om man behöver måla (eller tapetsera) där i nya lägenheten.
Tack alla för era svar! = )
Var på Nordsjö och köpte färg idag, han som hjälpte oss sa att de nästan bara sålde vattenbaserade färger där som var i stort sett luktfria.
De vi köpte var alltså vattenbaserad, så et ska nog vara ok då! = )
Gonatt!
Undrans om "vattenburen lackfärg" räknas som vattenlöslig eller farligare? Nån som har en aning? Har nämligen just målat med det och det känns inte så kul. Om det är ok skulle jag dessutom behöva måla mer.
EvaAdam: Min svåger som är målare säger att man inte ska andas in vattenbaserade lackfärger. Vanliga vattenbaserade färger går dock bra!
Vattenbaserade går bra, men INTE olja, och om man målar med vattenbaserad lackfärg ska man vädra mycket och om man mår illa så är det ett bra tecken för att man borde sluta! Det var vad jag fick info om hos målare och mvc.
Vattenburen = vattenlöslig.
De allra flesta "vanliga" vägg/takfärger man kan köpa idag är vattenbaserade. Ett kännetecken är att de nästan inte luktar något alls. De lösningsmedelsbaserade färgerna luktar STARKT.
Fru söderström, Jackson och listo, tack så mycket för svar! Dock var de inte samstämmiga :.), men jag tror på att lackfärg inte är så bra även om den är vattenbaserad.