• AnetteGunnarsson

Trygg Hansas försäkringar "MammaBarn" & "VäntaBarn"??!??

Hejsan!

Undrar om det är många här som har "MammaBarn" och "VäntaBarn" försäkringen på Trygg Hansa (( www.trygghansa.se/04Privat/Page7737.html ))???

"VäntaBarn"-försäkringen är ju även för pappan också.
    Och försäkringen börjar från vecka 26 tom barnet sedan är 6 månader gammal.

Är det värt 950kr, eller finns det någon bättre försäkring???

Tack så mycket för svar!

Vänlig hälsning
    Anette
    :)

• Svar på tråden Trygg Hansas försäkringar "MammaBarn" & "VäntaBarn"??!??
  • AngeliQa

Jag har den försäkrningen..... Blev rekomenderad den av en vän som själv har den.

Verkar ju rätt bra....fast helt ärligt har jag inte kollat så många andra alternativ.
    Min sambo hade sina försäkrningar där oxå så det passade rätt så bra.

• Duckan74

Jag har bara tecknat den som är gratis till barnet är 6 mån. Tänker sen gå över till den andra om inte maken hittar nåt bättre alternativ.

• tanttessan

Jag har tecknat denna försäkring.. men har ju bara kommit till vecka 16 än så jag kan inte uttala mig om den är bra eller inte.  Har inte hittat något annat bolag som erbjuder liknande försäkring.

Tant Tessan - 35-årig, lycklig blivande mamma
  • OZgirl

Skandia erbjuder en liknande försäkring, den som är gratis heter Barn på Gång och den som kostar 950 spänn heter Barn på Gång +.

Villkorsmässigt är Skandia och TryggHansas olika gravidförsäkringar väldigt lika varandra.

För mycket av det goda är bara bra!
  • Toka2

Vi tecknade den för 950:- hos TryggHansa. Med facit i hand är vi glada för det. Vi hade maximal otur; sonen föddes för tidigt och svårt sjuk. Hela sitt korta liv vårdades han på sjukhus, innan han somnade in, 42 dagar gammal.

Nä, pengar kan aldrig ersätta ett förlorat barn, men de pengar vi fick från våra försäkringar gjorde så att vi dels kunde ge vår älskade son en fin begravning och en fin gravsten, dels så att vi kunde betala räkningar och köpa mat tills Försäkringskassan kom ikapp med utbetalningarna till oss. Vi fick tillfällig föräldrapenning (båda föräldrarna får det om barnet ligger på sjukhus) i 6 veckor, och sedan blev vi sjukskrivna efter att han somnat in. Det tog ca 4 månader innan vår ekonomi var i fas igen.

Mitt råd: teckna försäkringen och hoppas på att du inte får tillbaka ett öre! Hellre det än att sitta med facit i hand och ångra sig..

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Brodsmulan

Vi hade dels trygg hansas gratis försäkring 2004 samt även makens fackförbund hade något som kallades medlemsbarn. Detta gav oss möjlighet att liksom Toka skriver överleva de första månaderna efter att vår pojke somnat in. Man önskar ingen det helvete det innebär att förlora något så älskat och efterlängtat, men om så väl sker så blir ett helvetes kaos och att då bara få lite ekonomisk hjälp är något oerhört positivt.
    2005 när vi väntade barn på nytt så började vi med gratis försäkringen, men bytte över till den större. Även nu när vi igen väntar barn så har vi plus-varianten hos TH.

Men något jag verkligen kan ge positiv kommentar om är TH's sätt att bemöta oss när vi miste vår son, inte en enda fråga.. penagrna ut på avi omgående, det om nått känns underbart, för att få massa jobbiga frågor är inget man direkt orkar just då och det är något jag vet fler upplevt, just att det är raka puckar och inte snårskog.

Carpe diem.. man vet aldrig vad morgondagen innebär..
  • SanTan

Jag har tecknat den för 950:- på Trygg Hansa. Blev rådd av en oberoende försäkringsmäklare att absolut teckan en speciell gravidförsäkring. Det är absolut värt pengarna om nått skulle hända. Och händer det inget så är man ju bara jätteglad över att inte behöva utnyttja sin försäkring!

• Öland2barnsmor

TryggHansa har kanonbra servis . våran livliga son föll ur en kundvagn . vi fick åka ambulans till sjukhuset röntgen på natten med nack-krage m.m ganska jobbigt för en 3-åring , vi sov över åkte hem dagen efter .. allt föll i glömska

Ett år efter så var hon här för att vi skulle täkna en försäkring på vårt ofödda barn . talade om vad som hänt . dagen efter så ringde jag och pengarna för vistelsen kom efter några dagar . för alla utgifter m.m . dom behövde bara veta vilken dag det hände inga krångliga blanketter behövdes fyllas i ... nu är vi alla försäkrade . alla5 .

En bekant var på kalas dotter klättrade upp i ett träd och föll ner bröt båda armarna . mamman var hemma med med dottern dygnet runt länge. dotter kunde inte göra något själv .. dock ingen försäkring . så det var tufft för henne ekonomiskt ..

• MammaOsa

jag har den försäkringen o hade den med dottern...var helt oki när jag väntade dottern graviditeten kronglade på slutet o då fick man ligga inne mycket inga problem att få ut ersättningen därifrån i allfall

• MammaOsa

jag har den försäkringen o hade den med dottern...var helt oki när jag väntade dottern graviditeten kronglade på slutet o då fick man ligga inne mycket inga problem att få ut ersättningen därifrån i allfall

• annaknin

Jag tog båda försäkringarna efter mycket velande. Tog hjälp av åsikterna här på FL. Det som övertygade mig var de som tyvärr hade varit tvungna att utnyttja försäkringen. Om något går fel är det alltså värt den extra tryggheten.

Här kan du se min omröstningtråd med alla åsikter:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15390543.html

Kram från Anna, gravid i vecka 18 med bf 12/6-07!
Svar på tråden Trygg Hansas försäkringar "MammaBarn" & "VäntaBarn"??!??