är det vanligt att barn är helt distanslösa och inte bryr sig om vem som tar hand om det?
Har en liten fråga som jag hoppas att inte någon tar illa vid sig av. Det jag undrar är om vissa barn är så här distanslösa och ändå mår bra??
Känner en liten tjej som nyss skolats in på förskolan, hon är 14 månader och en kavat liten tjej. Hon grät inte en enda gång under inskolningen, som endast varade 1 dag då flickan ändå inte verkade bry sig om att mamma och pappa försvann.
Hon vinkar inte till föräldrarna när hon lämnas utan knallar bara iväg och skrattar. Vidare gråter hon typ aldrig, hon trillade ner i en grop i marken, ca 2 meter, och slog sig i pannan så det blödde rejält men hon bara skrattade och forsatte leka. Hon kan hoppa upp i vilket knä som helst och sträcker upp armarna och vill komma upp till okända människor på gatan.
Jag tycker det verkar så "konstigt", barn brukar ju ty sig mer till sina föräldrar än andra människor men hon bryr sig verkligen inte om vem hon är med. Skulle kunna bli lämnad var som helst och ändå vara glad. Mamman till flickan berättade att hon kunde leka i sin säng i flera timmar när hon vaknade på morgonen utan att ens vilja komma upp.
Hon är bara så olik min flicka som visserligen oxå är förtjust i människor men ändå helst är hos mamma, pappa eller mormor. Hon gråter om hon slår sig rejält och kan leka en stund i sin säng på morgonen men sen vill hon upp till oss.
Vad har ni för erfarenhet av detta?? Är lite orolig att allt inte står rätt till hemma hos denna flicka.