• mamy

Ni som har brunögdabarn som var blåögda vid födseln!

Jag har några frågor till er vars barn har ändrat ögonfärg från blåa till bruna. När hände det? Hur hände det (typ över natten eller tog det lång tid)? Hur såg deras blåa ögon ut, hade de stänk av brunt eller kunde man inte se nåt brunt alls först?

Vi har nämligen en liten dotter på två månader med ganska mörkt blå ögon, (och en ring runt om som är lite mörkare än resten) men både jag, pappan och nästan hela släkten förutom mormor har bruna ögon så vi är så nyfikna på om ögonen kommer att vara blå eller bli bruna!

• Svar på tråden Ni som har brunögdabarn som var blåögda vid födseln!
  • LilleSkutt

Intressant ! Jag undrar också!

• helelo

min dotter hade mörk blåa ögon. när hon föddes nu är hon tre år och har brungrön-melerade... det kom successivt under det första året att de skiftade från blått till brunt. men jag har hört om skrönor där ögon ändrats så sent som i skolåldern (7år) vet ej om det är sant

bruna ögon är väl de mest dominanta genmässigt. men har nån i släkten blå så kan det bli blåa ögon...min man och hans mamma har bruna och hans bror och pappa har blåa. min syster och min pappa har blå och jag min andra syster och min mamma har bruna. men två brunögda få troligast brunögt barn... va långt det blev å krångligt...//helelo

• Fru B

En vän till mig fick ett barn med blå ögon och de blev bruna när barnet var ca 9 månader, men vad jag förstår är det vanligast att ögonen ändrar färg innan barnet är ett halvår.

• Naty

Min dotter hade blå ögon när hon föddes, när hon va runt 8 månader så blev de lite blå gråa, eller va det kallas :) sen blev de bruna. Hon är 10,5 mån nu. Men ibland, i vissa ljus så har hon inte så brunt som jag trodde utan nån blandning där emellan.
    Jag har bruna, pappan har blå.

• Erik

Mina syskonbarns ögon ändrade först runt 6 månaders ålder. Dom första månaderna var dom klarblåa, sen började det synas bruna ränder och till sist ändrades dom helt. Det skedde inte över en natt utan under några månaders tid.

• Ester1

Min dotter hade blå-bruna ögon när hon föddes. Vi såg från första stund att hon skulle få bruna ögon. När hon var fyra-fem månader hade hon bruna ögon, idag när hon är två år är de mörkbruna.

Ester

• vargzaga

Mitt barn hadde mörk blå ögon från början. Vid 6mån så ändrade det sig till bruna ögon. Hon har nästan svarta ögon och ögonvitorna är svagt blå. Själv har jag blå ögon och hennes pappa ljusbruna.

• Andriana

Min son är 5 månader nu.
    Jag har blåa ögon och alla på min sida av släkten har blåa ögon. Min man har bruna ögon och alla på hans sida har också bruna ögon förutom hans morfar och farfar.
    Våran pojk hade mörkblåa ögon när han föddes, nu har han grågröna ögon med en brun rand i vänster öga. Ska bli spännande och se vad det blir för färg när det är klart!

• norgesessan

min pojke har blå ögon nu...(har inte med temat att göra egentligen) men när han föddes hadde han så mörka ögon att dom så svarta ut!!! jag ble lite småbesviken (pyttelite) for jag ville att han skulle ha blå ögon, om så bara for några månader, for hans pappa har blå, jag har brungröna...men dom blev härligt blå.....Jag hadde inte varit ledsen om dom blev bruna...

• MalinI

Min son hade blå ögon i ca ett halvår innan de blev grön,bruna

• mamy

Tack för alla svar! Kul och intressant läsning! Då finns det alltså fortfarande en stor möjlighet att vår dotter också får bruna ögon tillslut, inte för att det spelar någon större roll, men man är ju nyfiken! Någon mer med erfarenheter av detta...?

• Cecilia2

Väldigt väldigt mörkt blå ögon från början. De såg nästan svarta ut! De gick över till brunt på bara några dagar. Man kunde nästan se hur de hade ändrat lite färg för varje gång man tittade på dem! Och de har fortsatt ändra färg. Nu är ögonen väldigt varmt bruna och jag hoppas att de stannar på den här färgen för de är väldigt vackra! Tidigare var det en mer kallare brun eller hur jag nu skall beskriva det.

Jag läste någonstans att det är vid 6 månader ungefär som färgen har stabiliserat sig.

• Atjo

Både jag och min man har gröna ögon (mina ljusare och hans mörkare) men Alicia har väldigt djupblå ögon. Men tittar man i hennes ögon från sidan så kan man ana att de är lite mörkgröna, som sin pappas. Hon är 5 månader på måndag och som sagt, än har de väl inte ändrats.

• AnnaGBG

Min son föddes med mörkblå ögon med en ännu mörkare ring runt iris. Vid 2 månader började de så smått "bruna till sig" och nu när han är 5,5 månad är de mörkbruna men den blå ringen runt om är kvar.

Jag och hela min släkt är blåögda men min man och hela hans släkt är brunögda ( de har anlag för blått från mormor och morfar ) men de är inte svenska, så det är ju väldigt mörkt, och troligen väldigt dominant.

Jag hade hoppats på blå, för han är så lik sin pappa i övrigt!

• Miss Daisy

Min stora son hade jätte mörka ögon från start, jag minns inte ens att de såg blåa ut men det var kanske mörkt mörkt blåa eller svarta. Nu är de jätte mörk bruna. Både jag och hans pappa har bruna ögon, men min pappa har blå så det fanns ju 25% chans att han skulle bli blåögd (om jag minns genetikläran från skolan rätt). Min lilla bebis har nu jätte blåa ögon, men de är mörkblå så det ska bli intressant att se vad för färg de blir till slut. Hans pappa har blå ögon så chansen är 50%.

• lgp

Johannes hade mörkblå ögon när han föddes. Vi såg från första stund att han skulle få bruna ögon. När han var fyra-fem månader hade han bruna ögon. Förändades successivt.

• Rae

I princip alla barn föds med blå ögon, det är bara väldigt mörkhyade som kan ha så mycket mörkt pigment från början. Finns säkert några undantag...

Tänk er att brun gen är = B och blå gen är= b. Alla har två anlag för ögonfärg, ett från sin mamma ett från sin pappa.

Pappa: Bb

Mamma: Bb

Alltså, båda föräldrarna är brunögda eftersom brunt är dominant och liksom tar över lilla b:et.

Mamman skickar sitt stora B till bebisen och pappan skickar sitt lilla b till bebisen= brunögt barn med ett blått anlag.

Om båda skickar sina stora B blir det brunögt utan att kunna få blåögda barn. Ett stort B kommer ju alltid "ta över".

Men båda kan också ge sina små b och då får dessa brunögda ett blåögt barn som aldrig kan ge ett brunt anlag till sina barn.

Sen finns alltid det alltid lite konstigheter i naturen, men rent vetenskapligt fungerar det så här.

Kram/ Anna

• Rae

Detta var alltså bara ett exempel. Man kan ju givetvis ha generna bb eller BB. Jag var kanske lite otydlig där.

• Lilja07

Sanna föddes med blåa ögon, vi anade att hon skulle få bruna-dominant. En dag så var dom bruna. Typiskt, jag ville ju "se" förändringen, men jag tror att det var typ över en natt! Lustigt.

Svar på tråden Ni som har brunögdabarn som var blåögda vid födseln!