• Lyckolycko

Kan man "råka" se vilket kön barnet har, på ultraljud v 19?

Idag har jag fått tid för ultraljud! Det är fortfarande lång tid kvar, men det var ändå roligt att få ett datum att se fram emot. Jag kommer att vara i v 19 (om nu uträkningen stämmer).

En kanhända helt onödig fråga: Finns det någon risk att vi själva "råkar" se om det är flicka eller pojke? För vi vill verkligen inte veta.

• Svar på tråden Kan man "råka" se vilket kön barnet har, på ultraljud v 19?
  • Duckan74

Jag kan säga att varken jag eller maken hade kunnat råka se vad det var för kön, knappt så jag såg det fast läkaren pekade ut hennes blygdläppar, men det kanske beror på hur de ligger?

• stålmorsan

Jag tror det är för tidigt, vi såg däremot lätt i v.24

• Rusty

Nej, men det finns risk att ni tror att ni råkar se. Det är jättevanligt att folk ser navelsträngen och tror att det är en pojke t ex.

Jag har inte fattat mycket alls av mina ultraljud, utom det som de visat och pekat på, typ "här är hjärtat, ser ni att det slår?". Resten har liksom mest varit en svartvit gegga som swishat förbi.

För att se könet i v 19 måste man nog både ha lite koll, och söka in sig på just det området. Och det gör de inte eftersom de inte har nån anledning att kolla just där. Men om ni vill vara säkta på att inte råka få se nåt så är det väl bara att berätta för dem att ni absolut inte vill veta, då kommer de varna er om de skulle råka hamna i de regionerna.

• Neko

Jo, det finns en risk. Vi såg helt klart att vi skulle få en pojke, även fast de inte berättar här vad det är för kön. Men det är ju olika lätt att se på olika kvinnor och beroende på vilken utrustning de använder.

Vill ni verkligen inte veta så säg det i förväg så att de kan be er titta bort då de tittar i de regionerna.

Vi var på UL i v 18+3.

• Neko

Vi såg det då de tittade på urinblåsan etc, då hade de perfekt vinkel för att se det. Ingen risk att missta det för navelsträngen heller så vi såg både penis och pung tydligt :P

• gravidanina

ultraljudet jag gjorde i v36 då råkade jag få syn på att det var en pojke vi skulle få....idag har vi en pojke på 6månader gammal aå visst kan ni råka få syn på det

• Rigmor Mortis

Rusty - samma här, tur att barnmorskan tolkade bilden.. jag såg var de olika kroppsdelarna var bara, inget mer

• Cindra

Vi har 3 barn och gjorde ultraljud i vecka 17 alla gångerna. På första och tredje barnet kunde vi inte se kön, men på tvåan syntes det väldigt tydligt att det var en pojke!!!

• tvåan i april

Var på ul igår, v 18+6. Tänkte jag skulle försöka kolla när han ändå mätte lårbenet och var i den regionen ganska länge, men det var jätte svårt jag såg inte.
    Hörde av en kompis att hennes kusin inte hade velat veta men precis när dom tittade så kissade han och då såg man både snoppen och strålen....Ha,ha Lycka till

• qaz

vi har inte sett det någon av gångerna.jag har 6 barn.

Svar på tråden Kan man "råka" se vilket kön barnet har, på ultraljud v 19?