• 3 hjärtan

norsk jul! krumkaker! norsk surkål! recept, tips och hjälp!

hej! tänkte starta en tråd för oss som bara måste ha delar av den norska julen! typ krumkaker, men också saker som norsk surkål och så. (norska surkålen får EJ förväxlas med den svenska!

skrev nyss en tråd om krumkaker, men den blev borttagen, så jag ska försöka skriva om den så den är ok. =)

vad brukar ni ha för recept? hur brukar ni forma dom? jag brukar göra strutar.

har fått låna mormors järn förr, men i år går det inte, så jag vet inte riktigt hur jag ska få gjort mina krumkaker i år. Är inte så sugen på att köpa ett elektriskt, men hittar jag inget vanligt får jag väl kanske fundera över det en gång till...
    både jag och mormor har letat i norge efter vanliga järn, men inte hittat.. görs dom inte längre? vet ni var man kan hitta ett?

ingen jul utan krumkaker!!

vad brukar ni ha för recept på surkål? jag har ett jättebra, men tänkte om ni hade ett ännu bättre =)

• Svar på tråden norsk jul! krumkaker! norsk surkål! recept, tips och hjälp!
  • giz den allsmäktige

krumkaker? lät gott fast jag inte har en aning vad det e:-/ måste så fråga gubben

• LillaLinan

jag skulle behöva lite tips på typiska norka bakverk inför julen då jag ska göra korgar till svärmor å hennes syster (som är norska) har du kanske det TS?

• 3 hjärtan

Det viktigaste bakverket runt juletid för mig är de norska krumkakerna.. men då måste du tyvärr ha ett sånt järn.. och det kanske du inte har?? andra speciellt norska bakverk brukar min mormor och mamma bara göra.. (jag är "bara" halvnorsk, så vi har haft mest svenskt hemma, med några små inslag av det norska)

• LillaLinan

Mrs FTM: nej jag har ju inget sånt där järn

Svar på tråden norsk jul! krumkaker! norsk surkål! recept, tips och hjälp!