• Tinna66

Stora eller små bokstäver?

Hej!
    Jag har lite funderingar om hur man ska lära sitt barn läsa, skriva och känna igen bokstäver.
    Själv skriver jag alltid med gemener när jag lär ut ord, för det är ju så orden ser ut för det mesta. Man skriver ju väldigt sällan med VERSALER. Eller hur..?
    Men de flesta verkar ju ändå lära sina barn att skriva t ex sitt namn med versaler.

Tänker jag fel..? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Stora eller små bokstäver?
  • Freiya

jag skriver nästan jämt med bara versaler.. jag gör det bara..
    vet inte varför man börjar med versaler, men det måste ju finnas en anledning till att man gör det i skolan och sådär. kanske e enklare..rakare och lättare och skriva borde det ju va iofs!

• MissBlaise

Jag tror att det e för att de lättare ska lära sig läsa och skriva. Man börjar med de stora bokstäverna och när barnen kan dem så börjar man med de små. Eftersom de ser olika ut så har de ju en bokstavsgrund och lättare kan placera dem. Sen så ska de ju lära sig när man ska skriva med stor bokstav som i namn och början av meningar....

• Tinna66

Men är det inte lika bra att lära dom "rätt" på en gång, då..? Så slipper dom lära om sen..?

• Eliama

Men är inte det där med att lära ut versaler först lite förlegat? På de ställen jag har jobbat (förskolor och särskola) har vi alltid använt främst gemener i läs- och skrivträningen. Just för att det ger barnen en större känsla av mening och sammanhang, de kan ju känna igen och förstå så mkt mer skriven text. Tycker du gör och tänker helt rätt Tinna66!

• Eliama

De flesta barn lär sig läsa genom att först känna igen ordbilder, t ex "boll", inte att foga samman bokstäver en och en till ett ord. Därefter kommer den mer komplicerade processen med bokstäver som sätts samman till ord. Att lära sig bokstäverna lösryckta ur sitt sammanhang är något helt annat än att kunna läsa och förstå en text.

• Tinna66

Tack Siania! Jag har liksom tänkt att det ju vore mest logiskt..!
    Men man blir osäker när dom flesta gör tvärt om..!

• Tinna66

Vore intressant med lite fler synpunkter!

• kattfoten

gemener är nog vanligast att man lär sig först nu för tiden. Det är enklare eftersom ordbilden varierar mer, tex l går ovanför dom andra och j under dom andra.

• emmsan123

Anledningen till att de lär sig versaler först är för att de är lättare att forma för små barn innan motoriken kommit igång, men som du säger så är det ju en stor poäng att lära sig gemenerna först eftersom det är de som används mest. Det är knepigt det där. Som att man bör lära barnen hur bokstäverna låter, inte vad man kallar dem dvs inte lära dem att K "heter" kå, utan bara k, ljudet alltså. Inte M "em" osv.

Stolt mamma till Oskar 060329
  • Norpan81

Min 5 åring har kommit på det här med att skriva, bokstäverna ( de stora) har han kunnat lääänge, och numera kan han även de flesta små.

NÄr vi sitter och leker fram ord så använder jag stora bokstäver.

Svar på tråden Stora eller små bokstäver?