• heartgirl

hjälp snabbt!! rödvinsfondue??? och amma??

kan man äta kött doppat i rödvinsfondue när man ammar eller går det över i mjölken som alkohol eller?? ska ut o äta med jobbet imorrn!!!

• Svar på tråden hjälp snabbt!! rödvinsfondue??? och amma??
  • Pyretsmamma

Alkoholen försvinner väl när det blir upphettat... Eller?

• Firenze

När jag var gravid, så blev jag avrådd att använda det i fondue. Tror nog att det alkoholen dunstar bort, för kokar man i upp det först? Ring och fråga restaurangen annars, för har det kokat, så borde det ju vara helt ok....

~*~ Välj dina ord med smak, du kan tvingas äta upp dom ~*~
  • lilla my2

Den måste vara kokad i minst tre minuter för att alkoholen ska försvinna!

• Myrongen

När man ammar är det lugnt eftersom det är så lite. (gravid däremot är en annan sak då det går rakt ut i bebisens blod)

• JsN

mjölken får samma alkoholhalt (promille även om du är dyngrak) som ditt blod. JAg tror att alkoholhalten i ditt blod (och därmed din mjölk) är omätbar om du äter kött som har kokkat i vin. Eller tror du att du kan bli berusad av att äta maten?

*hälsosamt lat*
  • Rönnbär

Fondue småkokar ju hela tiden så den måste vara ok....låter gott...jag blir riktigt sugen

• blomman10

Inge fara alls ät och njut.
    du kör väl bil efter?!

• annry

Ingen risk alls!!! Som sagt...mjölken får samma promillehalt som ditt blod och sedan så ska ju barnet dricka mjölken och tar givetvis inte upp allt heller. Jag dricker faktiskt ett glas rött utan att oroa mig. Säg att du får en promillehalt på 0,2 och sedan dricker barnet mjölken. Om du själv dricker en dryck med 0,2 % alkohol så räknas den som alkoholfri.

• JsN
    annry skrev 2006-11-29 18:51:19 följande:
     Säg att du får en promillehalt på 0,2 och sedan dricker barnet mjölken. Om du själv dricker en dryck med 0,2 % alkohol så räknas den som alkoholfri.
    0,2% är 2 promille (då är man minst medvetslös)
    *hälsosamt lat*
  • Havsjungfrun

Alkoholen försvinner ju när man kokar upp den.

• annry

JsN: Ja men man kan inte översätta promille i blodet till alkoholprocent rätt av. När Kalla Fakta hade ett reportage om detta så sa dom att 0,5 promille i blodet motsvarade 0,5 alkoholprocent i mjölken vilket ger en dryck som är i stort sett alkoholfri. Det är ju skillnad då man är gravid då fostret får samma promillehalt som mamman. När det gäller graviditet så är nolltolerans ABSOLUT indicerat.

• JsN

Där missuppfattade du programmet!

De konstaterade att mjölken hade samma alkoholhalt (promille) som blodet och att gränsen för att något ska anses vara alkoholfritt är 0,5% (vilket är samma sak som 5 promille).

*hälsosamt lat*
  • Marlene

ja jag skulle tro att det inte är nån fara att äta det Som sagt får mjölken samma promille halt som blodet och den alkohol mängd du får i dig genom fondue är nog försumbar. Jag skulle inte ha tvekat!

• annbom

Jag skulle glatt ha ätit och tagit mig ett glas vin också

• kifr

jag håller med annbom .. ät och ta dessutom lite vin till maten också

Svar på tråden hjälp snabbt!! rödvinsfondue??? och amma??