Sovpåse eller täcke till bebis???
Vad är egentligen bäst för bebisen? vad ska ni ha/har?
Vad är egentligen bäst för bebisen? vad ska ni ha/har?
jag använder pyjamas o en bomullsfil tun sådan till min dotter.
Tänkte om det inte finns risk att den nyfödda får täcket/filten över huvudet och så?? och att det därför finns sovpåsar?
täcke.
klassiskt, smidigt och toppen!
har funkat för mina 4 barn och kommer förhoppningsvis att funka lika bra till nya lilla 5an.
skaha/har bara pyamas.
Min yngsta är lite över året nu och hon vill inte ha täcke.
även som nyfödda har mina små bara haft pyamas.
täcke.. ja vid 2 år kanske något senare.
så har vi gjort.
det har inte med risken att få täcket över huvudet att göra - det kvävs man inte av, men däremot kanske barnet sparkar av sig i sömnen och då är en sovpåse bra...jag kör med täcke...
Jag har fått en sovpåse i present så den tänkte jag använda.
Att man rekommenderar sovpåse är JUST för att det lilla barnet kan sparka av sig täcket och få det över ansiktet och därmed drabbas av plötslig spädbarnsdöd. En sekundär anledning är att de inte ska frysa eftersom de har svårt att reglera kroppstempen i början. Kan man sätta fast en filt bra nedtill så att den stannar där den är så borde man kunna använda filt annars skulle jag nog faktiskt föredra sovpåse.
Pyjamas i kombination med Gallerfilt eller sovpåse beroende på hur varmt/kallt det är. Just för risken med psd och sovpåse använde jag till mina andra barn, mkt praktiskt!
ja ska använda täcke... köpt Ng baby... vilket är av material som de ej kan kvävas av...
Vi har haft och har fortfarande sovpåse (1 år). Jag tror inte någon som använt sovpåse har varit missnöjd med det, eller?
Vi ska definitivt ha sovpåse med andra barnet.
Hade inte det med första barnet till en början, ledde till att hon vaknade ständigt och jämt på nätterna av att hon var kall (sparkade alltid av sig täcket). Sen vi började med sovpåse har hon sovit jättebra nätterna igenom!
Kan man inte sätta fast täcket under madrassen i fotändan och på sidorna i sängen? Svårt att sparka av det då. Läste även (nån stans) att barnet ska ligga så långt ner i sängen att fötterna är i fotändan, så finns det ingen risk att det kan krypa ner under täcket och få för varmt heller.
Fast jag är ingen expert! :) Har en sovpåse också så jag kommer nog att testa bådeoch på våran plutt..
Tror inte det är någon större risk att barn kvävs av sina täcken. För oss har det funkat med pyjamas och täcke till båda våra barn.
Är det någon som kan tipsa om var man hittar bra sovpåsar?
Ska man ha en sovpåse med eller utan ärmar, jag har bara sett utan armar som man knäpper över axlarna. Jag tycker det verkar lite kallt nu på vintern även om man har långarmad pyjamas.
Till mina två tidigare har jag använt täcke som jag fäst i ena sidan och nertill så det inte kan komma över huvudet. Sedan får man reglera längden på sängen med ex en kudde just så att dom inte ska kunna krypa ner under täcket.
Utan ärmar har vi. Verkar inte så bekvämt med ärmar på sovpåsen. Det är ju bara armarna som hamnar utanför och där räcker det med pyjamas tycker jag.