• Mar1lyn

bajram?

Ställde samma fråga under "högtider" men kan skriva den här också:

Är det någon som har lust att hjälpa mig genom att berätta om bajram-firandet? vad ni firar, hur ni firar, mat, presenter osv?
    Jag ska hålla i lektioner om julen och vill att de muslimska barnen ska känna att lektionerna berör dem också och då tänkte jag på bajram. (det kanske finns ett "bättre" firande?)

Vore jätte glad om någon ville hjälpa till!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden bajram?
  • suzolina

Hej här är länken till en sida som förklarar vad de olika Bajram handlar om www.islamguiden.com/hogtider.shtml
    på arabiska heter de Eid al-Fitr och Eid al-Adha så jag misstänker att barnen i fråga komemr frpn Balkan elelr ...

Eid al Fitr elelr ramadan bajram som jag vet bosnierna säger firar vi genom att träffas hela familjen /släkten och äta god mat. Männen går till mosken och ber en speciell bön tidigt på morgonen. Presenter brukar vi köpa till vår far och sen självklart småbarnen. Sen har vi en sed där man går fram till de äldre och kysser handen och säger då bajram mubarek olsun och då får man pengar..brukar vara populärt blad barnen att göra , vi vuxna för ju aldrig pengar numera...

Eid al Adha eller kurban bajram _ är helgen där man offrar ngt , i Bosnien så brukar man slakta lamm och dela ut köttet till fattiga. samma sak här männen går till mosken på morgonen sen är det besök på begravningsplatesn.sen är det fest med god mat och släkten. Barnen belönas av föräldrarna och jag har alltid tyckt man får mer under denna bajram
    hmmm undrar om det är ngt mer jag glämt men fråga gärna om det är ngt mer du undrar över...sen tror jag säkert att firandet skiljer sig från land till land så jag hoppas fler ser din fråga

• Mar1lyn

tack så mycket!
    Ja de är från balkan och från Iran. Ska genast kolla länken!

Svar på tråden bajram?