• Bonanza

Arg efter möte med surkärring/besserwisser!!

Träffade en av min mammas bekanta häromdagen, och hon hade hört av mamma att jag var gravid. Sen så frågade hon om inte jag var lite väl ung? Jag är 20!! I alla fall, jag sa att jag inte tyckte det, och då kom det värsta harangen om allt jag missar och vilken hemsk mamma jag kommer bli. Detta kommer jag tydligen att missa enligt henne:

Festa
    Resa utomlands
    Ha flera pojkvänner
    Kn*lla runt (hon uttryckte det inte så, men det var det hon menade)
    Bo själv utan barn
    Göra ungdomliga saker
    Jobba
    Plugga

Jag stod där helt förstummad, men så blev jag arg och tänkte svara henne, så då förklarade jag för henne hur mitt liv såg ut och vad jag hade gjort, dvs:

Festa - tröttnade jag på något år innan jag blev gravid. har festat sedan jag var 15, och är trött på det.

Resa - har varit i alla länder i Europa utom Portugal och Irland

Ha flera pojkvänner - Har haft flera pojkvänner, varav ett förhållande varade i 2 år

Kn*lla runt - Tro mig, det har jag gjort

Bo själv utan barn - Har bott i egen lägenhet i ett och ett halvt år snart.

Göra ungdomliga saker - Har gjort massa sånt, t.ex. festivaler, fester, tågluff, resor etc.

Jobba- Har jobbat nästan ett år på bank.

Plugga - studerar just nu, och har inga intentioner att sluta.

Då såg hon roat på mig, och sa: Ja ja, nu överdriver du väl lite kanske, du är ju bara 20, du kan omöjligt ha hunnit med allt det där redan!

Aaargghh!! Fick nästan psykbryt på henne. Jag har alltid varit äldre mentalt än mina jämnåriga, det har min mamma märkt, och därigenom har jag fått göra saker tidigare än vad andra kanske har fått. Kärringen står alltså och beskyller mig för att ljuga!! Jag blev så arg att jag gick därifrån, men försäkrade henne om att jag inte kommer bli någon dålig mamma, snarare tvärt om. Precis innan jag gick sa hon då; ja, men du vet att man måste uppfostra barnen också, inte bara leka.

Nähä? Det hade vi ingen aning om. Vi har bara diskuterat uppfostringsmetoder, sätt att uppfostra våra barn till individer -inte kön, tänkt ut regler etc för att vi tycker det är kul...

Nu menar inte jag att jag är den enda 20-åringen som har "rätt" att få barn, alla vill inte resa etc. Men för mig var det viktigt att jag fick "leka av mig" innan vi skaffade barn, men tydligen sticker det i ögonen hos vissa att andra är mogna för barn redan vid 20-års ålder. (vilket jag inte tycker är så tidigt)

Pust, det här blev långt, men jag var tvungen att skriva av mig.
    Någon mer som stött på besserwissrar, gammal som ung?

• Svar på tråden Arg efter möte med surkärring/besserwisser!!
  • Strumpa

Oja! jag var 16 när jag fck min första, så gissa vad jag fick höra.

Det mest effektiva är att inte försvara sig, småle lite bara men svara inte.

Ditt liv är din ensak.

• pl77

Herregud vilken människa!!!!!!!

Alla är vi väl olika?? Det finns 30-åringar som inte är redo att bli förälder och 18-åringar som är hur redo som helst!!!!!
    Om man ser tillbaka på våra föräldrars generation så blev de ofta gravida runt 20- års åldern....Går man ännu längre tillbaks så var de flerbarns föräldrar vid samma ålder.

Det var mig en kärring att vara trångsynt.

Du blir en jättebra mamma och jag hoppas att tanten ser detta och får lite samvete.

LYCKA TILL!!!

• Bonanza

Ja, _jag_ vet ju att föräldrarnas lämplighet inte sitter i åldern, även om jag kan tycka att det är bra om man kan försörja sig själv etc. Men jag blev så chockad över att hon tyckte att 20 år var så extremt ungt.

Ingen annan jag har träffat på har tyckt det, och jag tycker inte heller det. Tyvärr så är jag inte en sån som kan vara tyst och le, jag vill alltid överbevisa folk att de har fel. Behöver jag nämna att tanten inte har några barn själv? Hon kanske är bitter vad vet jag, men inte tar man ut det på någon man knappt känner?

• ACT

Strunta i dumma komentarer och som många säger så är vi olika och känner oss redo vid olika åldrar.Jag fick mitt första barn vid 34 och 1,5 år senare det andra ngt som inte var så populärt för mina svärföräldrar de har själva 6 år mellan sina barn ,de var för "glada" när vi väntade ettan och sa inte ens grattis när vi skulle få vårt andra men som tur är umgås vi nästan bara vid födelsedagar .Var glad för det väntade underverket!!!

• Mamali

*Provokationsvarning*

Jag ÄR nog en besser-wisser *skäms*. Inte för att jag någonsin skulle säga något till någon ung som ska bli förälder men jag tror nog bestämt att det är bättre att vänta lite med föräldraskapet. Inte för att jag tror att
    yngre människor är sämre föräldrar, TVÄRTOM, eller att de inte skulle vara mogna (om inte annat växer man ju med uppgiften) utan helt enkelt därför att livet förändras så radikalt när man blir förälder att det är svårt att föreställa sig. De barnfria åren är väldigt värdefulla och man går ju inte miste om något bara för att man väntar lite.

Med detta som sagt inte sagt att jag tycker det är FEL att skaffa barn när man är ung, bara att jag skulle inte råda någon att göra det om någon frågade mig. Man ångrar aldrig ett barn men å andra sidan vet man ju inte heller vad man missat.

• Alveline

Jag väntade planerat mitt första barn när jag var 20 år.. det var det bästa jag kunde ha gjort. ( Fick höra samma skit från massa håll som du TS) Men hur speciellt är det inte nu att ha en son som går i andra klass när många jämnåriga inte ens börjat ? Min son har gett mig så oerhört mycket. Han fick en lillebror när jag fyllt 23 år.. nu när jag är gammal och väntar mitt tredje barn slipper jag kommentarer.. för nu har man kommit upp i rätt ålder Bry dig inte om besserwisser tantens gnäll.. ( har aldrig rest, festat....etc.. hade inget jobb innan jag fick mitt första barn men mig har det gått bra för ! Jag har fast anställning sedan ett par år.. ordnade upp sådant efter att jag varit mammaledig.. det går det med )

• marina7712

Jag fick mitt första barn när jag var 19 och fick också höra en del förmaningar och elaka kommentarer men det är bara att skita i...

Jag tycker att er bebbe kan skatta sig lycklig över att få dig som mamma och inte den inskränkta haggan!!! *grr*

Bästa bot mot såna människor är att inte diskutera med dom alls, det spelar ingen roll vad man säger för dom lyssnar inte ändå....

Lycka till med er kommande bebbe och stå på dig!!!

*kram*

• Miss Daisy

Äh, lyssna inte och ta inte åt dig. Jag fick barn när jag var 20 år opch jag har pluggat i 7½ år efter det, varav 3½ var studier utomlands. Dessutom har jag hunnit med att arbeta. Festa och åkt på festival har jag också hunnit med, det finns ju barnvakter! Om hon är så orolig för att du ska missa en fest eller nått kul så kanske hon själv kan ställa upp.

Om sanningen ska hinna fram så har jag hunnit med att kn*lla runt lite också, i varje fall tullsärckligt för att inte känna att jag har tagit skada pga sexbrist. Åh, varför ska folk lägga sig i ??? Kunde hon inte bara ha sagt grattis till moderskapet?

Jaja, grattis ifrån mig i varje fall. Det kommer att gå bra, livet tar inte slut bara för att man blir mamma.

• Griiisen

Det var det värsta... Finner inte ord... Jag blir vansinnig på henne bara av att läsa det här - kan bara tänka mig vad du hade lust att säga till henne!!! *grrr*

Varför skulle du INTE ha hunnit med alla dessa saker?!! Jaja, har hon inget roligare och vettigare i livet så... *suck*

Grattis till underverket i magen förresten! Lycka till med allt - du kommer bli en toppenmamma!

• Linda1976

Asjobbiga tanter!!! *grrr* Men du: ignorera henne!! Lättare sagt än gjort, men hon förtjänar inte ens att bli upprörd på, när hone så inskränkt! Det hade jag sagt till henne också! Kram & lycka till!!

Svar på tråden Arg efter möte med surkärring/besserwisser!!