• Squeezetoy

Skillnaden mellan Shia och Sunni?

På nyheter hör man stup i kvarten om shia- och sunni-muslimer. Men jag har aldrig fått förklarat skillnaden mellan dessa.

Kanske missade jag den religionstimmen, men det enda jag tror mig komma ihåg att jag lärt mig är att de är två inriktningar av den islamska tron och att shia skulle vara i minoritet. Hur rätt det är vet jag inte heller, kan ju ha inbillat mig.

Snälla kan inte någon berätta lite? Säkert inte bara jag som undrar.

• Svar på tråden Skillnaden mellan Shia och Sunni?
  • Lisali34

Egentligen vill jag inte ge mig in i sådana här diskussioner för de brukar alltid sluta i ord-krig mellan sunni och shia, men jag vill ändå skriva lite och håller tummarna att så inte ska ske här. *******************Beror på hur man jämför. :) Men visst är antalet sunniter övervägande.Ungefär 15% av alla muslimer är shiiter. Sunnimuslimer är den största gruppen muslim och uppdelad i fyra grupper. Den största gruppen sunniter följer Hanafi-inriktningens tolkning av islam och de utgör (om jag minns rätt) cirka 30% av alla sunnimuslimer. Shiiter och sunniter har mycket gemensamt i sin tro och båda följer islams fem grundpelare. Den stora grejjen som delar dessa i två grupper är om vem som skulle ta efter Profeten Muhammed när han dog. Shia anser att den nya ledaren borde vara Imam Ali till skillnad från sunniter som tycker att Abu Bakr var den rättmätige efterträdaren. 

• Sommaren22juni1979

O de är sååå dumt med bråk om en sådan sak.. ( tycker jag som inte är muslim)
    Levde i två år med en shiia .. o kan säga så här ..

Hörde aldrig något gott från hans mun ang andra muslimer .. sunni var det värsta han visste..
    Han ansåg att Sunni var ett lägre folk än vad shiiterna var.
    Han tyckte han var bättre än alla andra..
    Hans ego skulle kunna mata en miljon barn med mat.

Jag hade aldrig noterat tidigare att det var uppdelat mellan muslimerna .. men nu vet man ju...
    O nu fattar man ju att ahaaaa .. var det därför saddam hatade en del av sitt folk .. hrm.. då föll polleten ner ..

Min längtan efter en liten är STOR
  • Lisali34

Det är en massa andra motsättningar som råder mellan sunni och shia och det är om många saker som inte står i religionen. I islam är de båda mer lika och förenade än att det finns saker som skiljer dem åt. SessanLindberg: Det är första gången jag hör någon berätta om en shia som talar illa om sunniter. Personligen har jag precis den motsatta uppfattningen. Jag är själv shia och ingen i min bekantskapskrets pratar illa om sunniter på det sätt som du beskriver. Visst har de åsikter men inte på ett otrevligt sätt. Men självklart finns det skitsnackare oavsett läger. 

• Sommaren22juni1979

Det som var ganska konstigt är att han umgicks med ett fåtal sunnimuslimer och även dem pratade han väldigt illa om.
    Jag kunde inte förstå hans dubbelmoral alls..

Lisali34 ...

Va bra att du är shiia .. måste passa på att fråga dig då det inte har funnits någon som kunnat svara på min fråga..

När jag levde med denna pojk så sa han att vi var tvugna att genomföra en ramsa typ giftemål enligt honom .. enligt mig så var det ba en typ av förlovning..
    Själva ramsan kommer jag ej ihåg men kände igen ord från en dokumentär .
    Men det innebar iallafall år eller månader..
    Vi gjorde denna ramsa tre ggr på två år eftersom vi först satte 6 mån sen ytterligare 6 mån o sista satte vi i 2 år..
    När jag lämnade honom efter två års helvete med misshandel och grova ord så sa han ett ord tre ggr o då sa han att nu var det över för alltid ..
    Jag kanske missuppfattat lite när det gäller översättning då hans svenska inte var på topp..
    Han kunde ingen svenska alls när vi träffades .. o sen kunde han väl förmedla sig lätt på svenska..

Han sa att sunnimuslimer inte behöver göra denna ramsan för de är inte troende , medans shiia måste göra den för att kunna leva med en kvinna som fru o make..

• Squeezetoy

Tackar för saklig information

Jag vill inte heller att det ska bli något slags ordkrig utan egentligen bara veta vilka de konkreta skillnaderna är.

Klart också att det finns alla sorter i alla läger. Vi kan var precis lika goda kålupare inom andra religioner.

• Sommaren22juni1979

Religion är ett väldigt hett och känsligt ämne har jag oxå märkt..
    Vi har alla olika bakgrunder och olika syn på livet och religion..
    O alla har vi olika orsaker till att känna rädsla och hat mot andra religioner..
    Men ändå så är vi alla kålsupare så som du skrev squeeztoy ..

• Halal

Lisali34

Min basta shia muslimska syster - hoppas allt ar bra med dig!

• Lisali34

Sessan Lindberg: Det var en form av äktenskap ni hade. Äktenskapet kallas för Mutah och innebär att man är gifta inför Gud. Mannen har samma ansvar för kvinnan som i ett permanent äktenskap. Det finns två saker som skiljer Mutah från det permanenta. Det gäller arvsrätten och vem barnen tillhör. I övrigt har mannen samma skyldigheter/rättigheter som i ett permanent äktenskap. Kvinnan bestämmer hur länge man vill vara gift och ställer också villkoret vad som ska gälla som äktenskapsgåva. Om mannen accepterar villkoren kvinnan ställt är man efter "ramsans uttalande" gift. Ett mutah-äktenskap kan vara från en dag till hur länge som helst. Det används ofta som en förlovning inför det permanenta äktenskapet, en chans för brud/brudgum att lära känna varandra på tu man hand. Man kan sätta villkor i ett mutah-äktenskap såsom att intim kontakt inte ska förekomma förrän man gift sig på "riktigt". För att man och kvinna ska kunna leva tillsammans så måste man vara gift inför Gud annars begår man en stor synd. De tre ord ditt X sa är något mannen säger när han skiljer sig från sin fru. För att äktenskapet ska vara upplöst ska det ske i närvaro av två vittnen. Hade ni det? Sunnimuslimer har inte den här formen av tidsbestämt äktenskap.Sunnimuslimer är i högsta grad troende. Det var mycket dumt sagt av honom tycker jag. 

• Lisali34

Halal: Alhamdulillah. Hoppas allt är bra med dig också. Visste inte att du var här också. Var inne och kikade på din sida. Fin press. 

• Halal

Lisali34

Samma har bara bra. (tors inte skriva nagot pa arabiska, jag ligger bra till pa FL utkastningslista ) Jo jag ar gammal skapmat pa FL vid det har laget, hehe.
    Tack, har inte kollat pa din pres, maste bli av.
    Ha en fin dag syster!

• Sommaren22juni1979

Lisali34

Ja det fanns folk hemma hos oss när han gjorde det..
    Men en annan fråga .. han sa även att om man sa de bara två ggr så kunde man senare gå tillbaks till denna kvinna eller man igen .. men att de var slutgiltligt om man sa det tre ggr..
    Jag kommer aldrig att gå tillbaks till honom då han inte behandlade mig med respekt..
    Han verkligen använde mig som dörrmatta..

Jag är djupt tacksam för ditt svar ... tusen tack..

• Lisali34

SessanLindberg: förstår inte riktigt vad du menar. Man kan bara skilja sig tre gånger, för att man ska kunna gifta sig igen med varandra måste man haft en annan make/maka emellan. Om han i ett mutah-äktenskap bara uttalat skilsmässo-orden två gånger betyder det att skilsmässan inte var fullständig.  Bra att du lämnade den här mannen! Han låter inget vidare charmig... 

• Sommaren22juni1979

Det gjorde han när vi hade ett kort avbrott .. två ggr sa han de då..
    Men när jag väl hade styrkan att lämna honom var jag väldigt stark.
    Han började gråta när han skulle ta sitt sista hemma hos mig , började berätta att hans syster skickat en videofilm me lyckoönskningar o att hans familj köpt massa guld så att vi kunde gifta oss inför gud typ..
    Men jag höll mig och sa nej , vill inte ..
    Hade jag stannat kvar hade jag troligen tagit livet av mig så illa var det .
    Jag förstår än idag inte hur han kan fortsätta vilja leva med en svensk om han ska ha såna regler som han har.
    Pratade med hans bror för ett tag sedan och han berättade för mig att han inte ändrat sig alls utan fortfarande körde på i samma gamla stil.
    O sen hälsade alla i familjen till mig och vill att jag ska komma o hälsa på ..
    Men jag vill inte träffa honom .. är fortfarande väldigt arg på honom ..
    Har inte kunnat förlåta för misshandlen och psykiska påtryckningen mot mig.
    Han försökte få mig att bli en person jag inte var.
    Blonderade mitt hår och gick ner 17 kg när jag mådde som värst .. men ändå så var han aldrig nöjd utan ville ha mer ,
    Hade tom regler för när man skulle ha sex.
    Så jag är väldigt glad att jag kom ut ur detta förhållandet.
    Det var ju bara jag som skulle ge och han skulle bara ha o ha hela tiden..

Men jag tackar ödmjukast för all info du kunnat ge mig..
    Och hoppas att du alltid kommer vara lycklig med din familj .. kram annika.

• Lisali34

Kära du, det var ingenting alls jag gjorde. Man möter många människor i sitt liv, oftast folk som gör livet värt att leva men tyvärr stöter man på en och annan idiot/dåre. Önskar dig detsamma vännen.Kramkram, Lisa

Svar på tråden Skillnaden mellan Shia och Sunni?