• sees

Hur stor är chansen att få tvillingar?

Vet någon hur stor chansen är att få tvillingar? Och om den är större om man har tvillingar i släkten både på nära och långt håll?
    Pappa är tvilling och mammas syskon är tvillingar (båda tvåäggs-). Sen finns det även tvillingar lite "längre bort". Skulle detta kunna göra mina chanser större att få tvillingar?
    Vore roligt att veta lite fakta runt detta om nån har.
    /Sees

• Svar på tråden Hur stor är chansen att få tvillingar?
  • Tossan79

Ja, har ni det i släkten ökar dina chanser lite. Men det handlar ändå om väldigt små chanser tyvärr. Är i samma sits som du!

• MaDdO

Är inte alls påläst, men är det inte så att enäggstvillingar är ärftligt? Tvåäggs kan alla få lika "lätt"! Hm, tror det var så! Kanske kan du hitta info här: www.tvillingklubben.se/

• LA mamma

Tvillingfödsel är ärftligt, chansen blir dock större ju närmare i släkten. Så om t.ex din mamma eller pappa är tvilling så är chansen stor eller större än om din kusin skulle vara det. Förstår du vad jag menar?

• MaDdO

Hittade detta:

"Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är mycket ärftlig. Denna ärftlighet går endast i arv från mor till dotter, alltså på den kvinnliga sidan av släkten. Om en man är tvåäggstvilling har han således ingen ökad chans att själv få tvillingar den dag han blir pappa."

"En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar."

"Det finns flera faktorer som orsakar tvåäggstvillingar. Kvinnans ålder när hon föder barn har stor betydelse. Över trettio ökar chansen markant att få tvillingar. Benägenheten att två ägg lossnar vid ägglossning ökar helt enkelt när kvinnan blir äldre."

Så jag hade alldeles fel i min info innan! *ler*

Svar på tråden Hur stor är chansen att få tvillingar?