• A L V

Mörk eller ljus klädsel (porträttbilder)?

Vår 3-åriga dotter ska ta porträttbilder på förskolan imorgon. Undrar då vilken färg på tröjan som rent generellt gör sig bäst på bild!

Vad tycker ni? (förutsatt att personen ifråga passar i valda färgen..)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mörk eller ljus klädsel (porträttbilder)?
  • MARIA99

Färg glatt röstar jag på =)

• annca

*Alltför* färgglatt ökar risken att barnet självt blir blekt, eller ser lite sjukt ut på bilden.
    Likaså alltför mörka kläder.

*Ganska* ljusa i en bra färg (inte alltför ljust och inte vitt) blir bäst.

Ofta är bakgrunden gråmelerad eller blåmelerad, så tänk på att klargult kan bli lite för stor kontrast till bakgrunden. Likaså kan en ljusblå tröja smälta in lite väl mycket i bakgrunden.

Är barnet mörkhårigt ser det ofta lite konstigt ut med en mörkbrun eller svart tröja. Har barnet "typiskt svensk" hårfärg är beige inte en bra färg...

Ljusgrön, mellangul, rosa, ljuslila, ljustare vinrött är bra färger!

(Har jobbat med skolfoto...)

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • A L V

Jaa, jag är inne på lite ljusare färg till henne. Hon själv är brunhårig och bruna ögon och rätt mörk i hyn liksom.
    Och ljusblå kommer bakgrunden att vara!

Tack för svaren förresten!

• M C Catta

Är din tjej mörk röstar jag för ljusa kläder, även fast jag röstade för mörka (då jag själv är ljus blir det snyggast).

• Tigger is a she

Jag röstade för "spelar ingen roll" eftersom det beror på hur barnet ser ut.

Jag tycker annca beskrev det bra.

• Mammatill2

Det beror ju på vilka färger barnet har. Som du själv skriver kanske det blir bäst med ljusa färger på henne för hon hör då till dom som har lite mörkare färger. Jag tycker bäst om när man har en enfärgad överdel. Inte för mycket mönster.

• Björnes Magasin

Ljusa kläder till mörk bakgrund. Mörka kläder till ljus bakgrund. Vi fick inte vet sist och nu ser der ut som Leo´s tröja är ett med bakgrunden...

• Embla

Om ni ska gå till atelje så blir mörka kläder till vitbakgrunf väldigt fint! Är det dagiskort det handlar om så spelar färgen ingen roll så länge man håller sig till några få färger, hellst inte fler än två. Annars blir det lätt väldigt grötigt.

• Amacor

Mina tjejer har så gott som alltid ljusa kläder vid fotografering. För starka färger tar bort för mycket av barnet + att det kan skära sej rejält mot bakgrunden.
    Så jag röstade på ljusa kläder
    Min pappa som är fotograf har alltid "predikat" för mej att man ska ha så diskreta kläder som möjligt på studiofotograferinga etc, så att inte kläderna tar överhanden på fotot.
    Lycka till!

• LyNxQ

Ateljekort har ibland väldigt mörk bakgrund, då är det snyggare medlite ljusare kläder, men dagis/skolkort brukar ju vara mer gråblå.. Men jag får nog hålla med ovanstående att det blir lite jobbigt med jättemönstrad tröja.. då söker sej ju ögonen till det..

När vi tog kort i gymnasiet visade det sej att alla var färgkoordinerade.. alla var klädda i svart-beige-blått, det ser faktiskt rätt snyggt ut! (och jag är verkligen glad att jag inte hade nåt färgglatt på mej den dagen, för då hade bara jag synts)

• Förhoppningar

Det beror ju på vlken färg man klär bäst i. Det r ju så olika. Tycker inte det går at vara generell med något sådant som är så individuellt.

Svar på tråden Mörk eller ljus klädsel (porträttbilder)?