• AnetteGunnarsson

Vart finns det kärnämnen på distans förutom komvux???

Hej!

Jag läser just nu kärnämnen på gymnasienivå på komvux fast på distans.
    Men jag vet att det finns någon tex i Stockholm där man kan läsa olika ämnen på distans, fast då läser man liksom allting hemma och man får hemskickat allting genom internet och man sitter bara över internet och behöver aldrig åka dit till skolan liksom.

Men kostar det pengar eller är det som komvux eller hur ligger det till där???
    Eller finns det någon annan sådan där man kan läsa distans fast man liksom aldrig behöver åka till skolan liksom.????

:)

Tack så mycket för svar!

Vänlig hälsning
    Anette

• Svar på tråden Vart finns det kärnämnen på distans förutom komvux???
  • maddde

jag läste in några betyg på athena
    foxtrot.liber.se/stloginaccept.nsf/Redirect
    allt var gratis förutom böckerna som jag köpte begagnade på blocket och tradera. satt vid datorn och pluggade, hade muntligt prov på en del kurser via en webbkamera där jag pratade med läraren. en gång hade vi ett vanligt telefonsamtalsprov där han ringde upp mej.
    en gång fick jag ta mej till en skola nere på stan för att skriva ett slutgiltigt prov.
    emellanåt för att kolla mej själv skrev jag test som skickades till läraren för rättning. när jag hade prov i skolan räknades inte de självtesten, de var bara som en hjälp för mej. men vid de muntliga "förhören" kollade läraren på mina test jag skickat till honom för rättning.

tyckte det var jättesmidigt, planerade tiden själv och gjorde allt i mitt eget tempo.
    jag bor i uppsala, vet inte hur detta funkar i sthlm. kolla upp det, prata med en studievägledare, kolla om du kan komma i kontakt med någon på athena. säg till annars så kan du få en mailadress av mej till han i uppsala som har lite koll på allt, han borde i så fall veta om det finns i sthlm. tror nämligen att du måste läsa i den kommun där du är folkbokförd. har även hört rykten om att detta kanske ska försvinna längre fram, så om du tycker det verkar bra och intressant så kolla upp det så fort du kan!
    jag var helnöjd med detta sättet och dessa betyg väger självklart lika mycket som dina andra gymnasie/komvuxbetyg!

lycka till =)

• nelly 1

maddde
    jag är intresserad om inte annat..Uppsalabo som man är

Svar på tråden Vart finns det kärnämnen på distans förutom komvux???