• Tova

Röda kinder efter långpromenad - något att oroa sig för?

Usch, känner mig plötsligt alldeles gråtfärdig och som världens sämsta mamma... Var för några timmar sedan ute på en rejäl promenad med vagnen. Edit (fyra månader) var naturligtvis väl påpälsad med lager på lager, fleeceoverall, halsduk, mössa, vantar,filt och åkpåse, men inte fasen tänkte jag på att kinderna och näsan kunde bli för kalla (försökte dra upp halsduken dock)... Det var mellan 0 och -5 grader och vi var ute i två timmar.

Nu har hon blivit alldeles röd om kinderna och på hakan. Har smort in henne med fet kräm. Något annat jag göra? Och - hur ska man skydda kinderna från kyla fortsättningsvis?

Kram!

• Svar på tråden Röda kinder efter långpromenad - något att oroa sig för?
  • ahlcec

Idag har jag fått lära mig att man inte ska tvätta bebisen i ansiktet innan man går ut. Om man tvättar bort fettlagret från kinderna (ja, eller i hela ansiktet) så kan det bli narigt.

Annars finns väl inga andra direkt knep. Tror jag?

• Just

Du ska smörja varje kväll med en kräm som är utan vatten och aldrig på morgonnen innan ni går ut. Undvik oxå att tvätta ansiktet innan ni går ut. Så, håll huden mjuk och skön, så går det bättre och bättre. Kram

• Cecilia2

Det är ingen fara med den lilla! Utomhusturen var bara skön för henne! Bebisar får inte frostskador vid 0 - -5 grader för det mesta. Följ råden ovan bara - tvätta eller smörj inte in innan ni skall gå ut, däremot med fet kräm (utan vatten) på kvällen. Tänk på hur du själv ser ut efter en lång stund i kylan! Det blir ju ganska rött ibland utan att det är någon fara. Det är om huden blir alldeles narig, fnasig eller får en hård liten skorpa som det kan vara fara å färde. Men det går att åtgärda det också.

Och framför allt - känn dig absolut INTE som en dålig mamma! Du är världens bästa mamma, så det så! (fråga bara ditt barn så får du höra vad hon säger)

• kobra

Hon kanske svettades hellre och därför blev lite rödrosig

• Trissy

Ett litet tips. När jag och mina syskon var små så smorde mamma in oss med vanlig neva salva. Den blåa tunna burken. Hon smorde bara ett tunt lager. Det hjäpte oss från att blir så rödblommiga när vi var små.
    Jag fick frostskador på kinderna när jag var liten. Det syns inte idag.
    Men det fick jag för att mamma misstat insmorningen.
    Annars verkar du vara en bra mamma som bäddar när ditt barn ordentligt i vagne. Fortsätt med det.

• Tova

Tack för era svar! Men, hon är alltså röd om kinderna fortfarande! Är det inte konstigt?

• ahlcec

Nä, min lilla snurka har varit röd och narig ett par veckor nu. Jag tror inte det är någon fara, bara smörj in henne (om kvällarna), så är det säkert ingen fara.
    Fast om du är orolig kan du väl ringa sjukvårdsupplysningen?

• Miss Daisy

Trissy! Man ska inte smörja in med Niveasalva. Man gjorde ett tag förr i tiden men det är inte alls bra för den innehåller nämligen vatten, vilket kan frysa och orsaka frostskador. När min kusin jobbade som reseguide på en skidort så informerade de alltid gästerna om det, så det är från honom jag har lärt mig.

• Rae

Jag tror att de kan bli torra av kylan precis som vi ofta blir om händer och läppar. Därför blir de röda om kinderna. Jag smörjer med Repair på kvällarna.

• Just

Repair är en av de bästa krämerna!!

• Aprilla

Jag smörjer in Hedvigs ansikte med ett tunt lager Idominsalva varje kväll. Funkar jättebra på henne!

• pratglada tjejen

Hej!
    Jag smorde in Rebecka på kvällen då jag såg att hon var alldeles torr och lite röd (vart hos faster å farmor sin) då smorde jag in henne med salva. Men nu är hon torr och lite röd igen, men jag ska ut med henne om 1 timme....ska jag låta henne vara torr!?
    Svara gärna så fort ni ser detta!
    Kram Alexandra

• Just

kobra

Ja du!! Vad ska man säga......har inte använt många av dessa produkter men vissa och jag kan säga att jag är inte ett dugg rädd. Kram

• Just

Pratgladatjejen

Nej, smörj inte om det är minusgrader, bara om det är några, helst över 5 plus. Kram

• Rae

Kobra: jag frågade på BVC om detta och de sa att vi skulle ta dessa saker med en nypa salt. Enligt dem så var alla produkter med något "farligt" ämne i sig listade trots att mängden var inom de gränsvärden som är godkända. Är inte orolig.

Svar på tråden Röda kinder efter långpromenad - något att oroa sig för?